
För mig (178cm lång) är det gott om plats på förarplatsen och med stolen ganska långt bak så finns det ändå utrymme för passagerare. Barn har inga problem att få plats och även för en vuxen i min storlek är det ganska OK.
För mig (178cm lång) är det gott om plats på förarplatsen och med stolen ganska långt bak så finns det ändå utrymme för passagerare. Barn har inga problem att få plats och även för en vuxen i min storlek är det ganska OK.
Ja då går det faktiskt att få Peugeot 308 med 7 säten. På bilden så ser du möjligheter för att placera, eller ta bort, stolarna i en bil med enskilda säten. Inte så tokigt att kunna få in 3 stolsrader och ha ”flygplansbord” som fälls ner från ryggen på främsta stolsraden.
Förutom en variant med enskilda säten så finns 308 både som sedan och kombi med fasta säten (den sista är den vi fick äran att prova på).
De två senare varianterna kan du välja på att fälla ner 1, 2 eller alla 3 sittplatserna bak för mer lastutrymme eller varför inte bara nyttja skidluckan?
Om du bara behöver 2-3 platser (föraren inräknat) så kan du packa in massor i detta utrymme!
150+ cm från bagageluckan till förarsätet är inte alls tokigt.
308 får dessutom extra plus från mig jämfört mot 208an här. För till skillnad mot i 208n där enbart ryggstödet bak viktes ner och gav ett ojämt fraktutrymme så lyfter man upp sittdelen på 308. Det ger ett plant utrymme som kan nyttjas till max.
Precis som "lillebror" 208 så har 308 långa bälten som underlättar när bilstolen ska fästas. Vår 4-åring uppskattade bordet i armstödet bak så hon själv kunde lägga ifrån sig och ta saker under resan. En sådan skulle vara jättebra vid längre resor eftersom där finns plats för både något att dricka och lite ätbart.
Krockkudden på främre passagerarsätet kopplas enkelt ur med hjälp av bilens egen nyckel om du behöver ha en bilstol fram och det finns ISOFIX-fästen bak precis som i 208an.
Lampan i baksätet som jag (och speciellt "jag-kan-själv"dottern) saknade i lilla 208 sitter på sin plats i 308, tack så mycket, den uppskattas mycket när barnen vill knäppa fast/lös sig själva eller när man själv ska knäppa upp för ett sovande barn. Allt blir så mycket lättare när man kan se vad man gör istället för att gå på känseln!
Överlag är Peugeot 308 en trevlig bil att köra som känns stadig på vägen och svarar upp bra när man trycker på gasen inför acceleration. Den 6:e växeln är mycket uppskattad och genast undrar jag varför inte den lilla söta 208:an också fick en sådan? För oj så mycket lägre varv 308 går på i 110km/h!
Längre turer så var bakredelen av framsätena lite hårda, iaf om man ska tro på rumpan som efter 2 timmar kändes lite stel längst mot ryggstödet till...
Maken i sin tur uppskattade inte alls formen på sidospeglarna, han tyckte det var betydligt sämre sikt i dem mot för speglarna på vår Volvo och Peugeot 208. Baksätet var i lägsta laget för hans långa ben, han jämförde känslan med att sitta på en något för låg stol. Plus för 308ans gav han dock till en trevlig växellåda, bra väghållning, skönt nackstöd och trevlig körupplevelse.
Svängradien är riktigt bra med tanke på storleken och den är väldigt lätt att styra vilket underlättar vid fickparkering. Dock får man gå lite på känn hur långt fram man kan köra eftersom varken jag eller maken såg var bilen tog slut framtill. Så det skulle varit roligt att testa på backsensorer men tyvärr hade inte den bilen vi provade mer än basutrustning.
Vi skulle gärna se ett starkare helljus, som det är nu så skulle ett inköp av bilen även kräva extra lysen att montera på.
Finner vi detta...
”Vad hände, dog bilen!?”
Nej, den dog inte den bara använde sitt ”start stopp system” som ska vara funktion som är extra bränslesnålt och startas automatiskt (om du inte väljer att koppla ur funktionen, men varför skulle man göra det?) om alla förutsättningarna är rätt när du står på tomgång. Det är bara en liten blå text med ECO i panelen som avslöjar vad som hände och det enda man behöver göra för att få igång bilen igen är att trampa ner kopplingen.
Smart!
När jag för första gången tittade in i bagaget så var tanken "å nej, inte nog med plats!" Detta fick jag snabbt äta upp när jag vek undan insynsskyddets främre kant och såg att den skuggat, och därmed lurat mitt öga, att tro det var nästan 20cm grundare än det på riktigt är.
Att ens fundera på att jämföra 208ans lilla bagage, där den röda sulkyn nätt och jämt gick in, med 308ans bagageutrymme är orättvist. En jämförelse med vår Volvo V70 är bättre och efter lite snabbt jämförande så har de nästan samma mått men på olika ledd. V70 aningens djupare och bredare medan 308 har mer höjd. Höjden håller för övrigt i sig genom hela bilen, tror inte du behöver vara oroligt att ta i med huvudet fast du är superlång...
Något jag ogillat från första stund är placeringen av yttre backspeglar. De sitter så man måste vrida huvudet för att se bra, skulle nog vilja att de satt framför den lilla glasrutan ist! Bra är att de fälls in helt när man låser. Många modeller viker bara in till hälften.
Blev en lång tur idag, Både landsväg, mindre vägar och smygkörning på parkeringen i Marieberg. Det är lite mer vägljud än jag är van vid men man vänjer sig fort märkte jag! Sitter bra gör jag, och det är inte ofta då jag väger mer än normalt... Oftast har jag problem att stiga ur och i bilar och framförallt att magen ligger mot ratten när jag kör - men inget av det har jag upplevt med 308:an!
På vägen tycker jag den är stabil! Skön i kurvor och klarar vägbulor bra. Panoramataket ger en större frihetskänsla, det blir mer rymd i bilen.
Passade på att fylla bilen med återvinning som blivit ståendes och blev riktigt nöjd med hur mycket den svalde =). Man kan ju mycket väl storhandla och få plats över. Den bilen vi kör nu är betydligt större men ungefär lika i bagage. Men nackdelen tycker jag är att "hatthyllan" skymmer sikten bakåt när man vikt upp den.
Idag fick jag ge mig ut och köra själv igen, sambon jobbade hela natten så han behövde sova. Julmarknaden i Bestorp (en liten liten håla på Östgötaslätten) skulle besökas eftersom en av döttrarna sålde sitt hembakade där. 6 mil på snirkliga och backiga vägar idag igen i det underbara landskapet med slottet i Bjärka Säby, ett antal sjöar och herrgårdar men också skog och åkermark vid sidan av vägen.
Solskenet och torra väglaget gjorde att jag längtade efter min motorcykel (en Honda Shadow 1100cc) men eftersom den står i garage hos en kompis och batteriet är urkopplat så återstår "bara" bil. Friheten och öppenheten hos en motorcykel är runt om och i en bil har man rutorna.... tills nu, vilket ljus genom takfönstret. Det märks framför allt i baksätet där det blir en massa ljus men även i framsätet får man en frihetskänsla som är en del av härliga mc-tripparna men man slipper frysa när det börjar bli kyligt.
Resten av släkten blev imponerad idag, min far har en ny Kia Ceed och han tyckte inte att det var värt att köpa takfönster men min mor tyckte nog att han borde investerat lite :), sen kom dottern (hon med körkort) och testade lite, bottendrag saknas men när hon gasade hände det något och hon gillar också att växla.
Paddlarna för att kontrollera radio och farthållare sitter verkligen gömd bakom ratten och det krävs att man förstår vad man gör eller tar ögonen från vägen för att kolla på displayerna vad man gör men med tiden är jag säker på att man lär sig.
Det råder delade meningar om behovet av maxhastighet men jag gillar den, låg bakom min far (pensionerad polis) och maxade 70 och då mjuknade bilen så fint precis lagom som hans bil gjorde. Trevlig funktion om man ska förbi en skola eller bara där det är 30 km/h.
Jag har bytt uppfattning om fransk bil helt klart, den här bilen är ROLIG, SNÅL och känns säker (har inga tankar om att prova säkerheten genom att krocka eller köra av vägen) tror att den är driftsäker och inte alls så dyrt som det var förr avseende service.
Fortfarande funderar jag på hur långt vi kan köra, började med att mätarn sa att jag kunde köra 80 mil och när jag stannade hemma efter 6 mil hade jag möjlighet att köra 96 mil... kör jag så bra att det finns mer bränsle i tanke efter jag har kört än innan? :)
Imorgon blir det LÅÅÅNG utflykt och titta på hus också, ny rapport efter det!
Jag tog en tur till Storvik för att hälsa på min syster med familj. Motorväg i 2 timmar utan problem. Det är ganska lätt att hitta en körställning som passar med hjälp av rattinställning: upp/ner/ut/in, Ryggstöd: fram/bak, stolsits: upp/ned, stolen: fram/bak. Man kan hissa upp sig så att man kommer upp en bit. Det kan kännas bra i vissa lägen. Det finns också ett ställbart svankstöd men det är lite för oprecist, jag skulle vilja ha det mer distinkt vid svanken.
Lite testkörning på småvägar med och utan asfalt. Ligger alltid bra på vägen och lätt att hantera i alla lägen tycker jag.
Det är stor skillnad på att gå till en bilhandlare och provköra en bil under 30-40 min jämfört med att få låna hem den under flera dagar.
Har ju börjat lära känna den här bilen på ett helt annat nu och jag tycker faktiskt bara mer och mer om den. Till skillnad från de Toyota som jag vanligtvis kör så har den här bilen själ och personlighet. Samtidigt har den fler saker som sticker ut både åt det positiva och negativa hållet.
Snygg bil på gatan framför huset.
En fiffg detalj som jag bara trodde var standard på lite mer exclusiva bilar är att backspeglarna automatiskt fälls in när man låser bilen.
En fiffig detalj hos farthållaren är att man kan sätta in en maxhastighet, jättebra om man vet med sig att man lätt brukar köra lite för fort och det gör man lätt i den här bilen då den är väldigt tyst och fin. Den här hastighetsbegränsararen stryper helt enkelt gasen när man kommit upp i max inställd hastighet. Man gasar och bromsar alltså som vanligt men det finns ett tak för hur snabbt bilen går. MEN om man trycker gasen helt i botten så kommer man ändå förbi den här spärren vilket ju är bra om man någon gång skulle behöva ge full gas för att hindra en olycka eller så.
Det som jag stör mig mest på bilen just nu är att den är tungstyrd både i höga och låga hastigheter. Bilen har ju servo såklart men jag tyvcker att den assisterar för lite. Kanske är det något som går att justera på verkstaden men jag gillar det inte. Tycker även att kopplingspedalen är i tyngsta laget och ändå är jag man och inte direkt klent byggd.
En orsak till att bilen är tungstyrd kanske kan vara de breda lågprofildäcken som jag inte heller gillar.
Lågprofildäck har en stor fördel och det är att man kan köra bilen snabbare genom en kurva utan att tappa greppet och man får även sn snabbare respons vid rattmanövrar. En del tycker säkert att det är snyggare också. Om den här bilen hade haft en sportligare framtoning och betydligt krafitgare motor så hade jag tyckte att det varit OK med lågprofildäck men inte som bilen är specad nu.
Det jag inte tycker om med lågprofildäcken är att det blir en betydligt stötigare färd, vilket också andra testpiloter noterat. Lågrprofildäck slits dessutom ut snabbare och där dyrare i inköp. Varför gå ned på 55 profil när 65 hade gjort den så mycket bekvämare?
Jag kommer testa landsvägsupplevelse t or Stockholm/Ångermanland nu lörd/sön.
Vädret är inte alltför glamoröst så vi får se vilka foton som produceras.
Vägen upp kommer jag ha mycket fokus på snålkörning och hur automatlådan fungerar, vägen ner utan att tänka på det alls så får jag se skillnaden. Resan börjar nu.
Jag rullar in på gården och inser att ytterbelysningen inte är igång, typiskt då kommer jag behöva famla i mörkret med husnycklarna samtidigt som jag håller i shoppingpåsarna…
Eller nej, vänta nu. Det behöver jag inte alls för 308:a har en ”Follow me home”-funktion, när jag slagit av bilen drar man bara i spaken för helljus och bilen lyser upp vägen åt mig! Jag ser att låsa upp och efter en liten stund stänger bilen automatiskt av lamporna. Roligt med lite extra finesser...
Krok till handväskan eller skräppåsen finns på passagerarsidan, hur smart är inte det?
Dessutom finns det krokar att använda även i bagaget på både sedan och kombivarianterna, så slipper jag jaga runt efter apelsiner som smitit från en tippad matpåse under färd.
Bälten som man justerar i höjdled är också trevligt, speciellt om man som i vår familj är två i väldigt olika längd, 160cm och 185cm, som ska köra en och samma bil.
Idag tog jag bilen till jobbet eftersom jag ville se solen genom det underbara taket.... garaget på mitt jobb är litet
Efter en massa rattande och tacksam över sensorerna bak så trixade jag in bilen och lyckade även få ut den utan en enda sammanstötning.
Provade så det roliga, snirkliga vägar med många hastighetsförändringar.... tyvärr var det kallt och korta utflykter vid tidigare färder, vem kom på att placera stolsvärmereglaget helt osynligt för föraren? Jag visste var det satt men hade ingen aning om hur jag skulle skruva och inte var det upplyst heller, fick helt enkelt stanna när rumpan höll på att brinna upp men innan jag accepterade mig besegrad av en knapp hade jag varit över på mötande vägbana vid flera tillfällen för att se om jag kunde möjligen lyckas ställa om den.
Nå väl, på väg rejält... Dottern var imponerad av taket och undrade var snabbfällningen till sätet fanns så hon kunde titta på stjärnorna men jag har fortfarande inte hittat den. Fyra mil (drygt) på 70-väg i snällt tempo och bilen gick som en dröm men när jag sen blev ensam i bilen och skulle hem så testade jag lite mer (ensam är garanti för att slippa skrik från passagerarsätet) och i kurvor och backar krävs det massor med växlande, det går inte att starta på tvåan och det är kort kort kort mellan de växlarna (kanske beror det på diseln men har inte för mig att min pappas förra Ceed (enda diseln jag kan jämföra med) var så känslig). Växlade och körde, kändes lite som jag kan tänka mig att det är att köra rally. Något som jag funderar över är hur mycket spolarvätska det går åt, försökte spola av rutan i motsol och den bara pumpade på.... det tog en lång stund innan jag såg något alls och var tacksam att jag kände vägen då. Behövs det verkligen så mycket spolarvätska för att få bort lite smuts som framförvarande bil skvätt upp? Det behövs inte på bilen jag äger.
Hemkommen efter jobbet så lät jag sambon prova.... 193 cm och lite stel efter 8 timmars sömn (han jobbade natt) så får man vara tacksam att ingen hade parkerat bredvid oss för det var inte lätt för honom att ta sig in i bilen, sidostolpen sittar långt fram och han fick trixa sig in men väl på plats så njöt han av accelerationen samtidigt som han gillade den stora rutan som gör att även vi med lång rygg ser massor. Han fick träna vid flera stopp men det är trångt att ta sig in i den ganska rymliga kupén.
Min stora fundering efter en härlig dag är dock hur man ställer om bränsleförbrukningsindikationen för när jag började köra hade jag 88 mil kvar att köra enligt min förbrukning och när jag kört 10 mil hade jag 114 mil kvar, jag är inte jätteintresserad av att veta att den bil jag kör drar 0 liter i nedförsbacke har större intresse av att veta medelförbrukning senaste milen eller kanske under resan. Till slut hittade jag även en farthållare, den var gömd bakom ratten och inte lätt att göra något åt när man körde.
Sammantaget var det hela dagen en rolig bil om man bara gör som den vill och växla ger mig en känsla av att vara närvarande i körandet! Imorgon blir det massa fler mil för det är en rolig leksak :)
Då har jag hämtat ut testbilen, känt och klämt lite och provåkt med hela familjen en kortis =). Vid första anblicken känns det bra, sätena känns bra och den är otroligt rymlig i kupén! Barnen älskade panoramataket, min dotter på 8 år satt och letade stjärnor febrilt i regnrusket. Återkommer imorron Lördag för då far vi ut på julklappsjakt - långväga ;). Och så måste ju mannen min få prova oxå!
Till och från jobbet så kör jag dels på motorväg, mindre väg och även lite stadstrafik.
På motorvägen så tycker jag bilen känns stadig förvånansvärt tyst.
Givetvis så blir en bil i denna klassen aningen stötig och lite mer bullrig än större bilar men den klarar sig väldigt fint.
De odubbade vinterdäckens bullrande letar sig in lite grann men inte så man blir störd av det.
Man märker även av ett vindbrus runt 100-110km/h men inte heller detta är så värst farligt.
Vid 2000 varv så sticker bilen iväg förvånansvärt bra för att ha 112hk.
Man känner sig säker vid omkörningar då man vet att bilen kommer svara då man gasar och ofta behöver man inte växla ner.
Även när man ligger på 6:ans växel så svarar faktiskt motorn på gaspådrag hyfsat.
110km/h med 6 växlad låda gör att man skulle kunna åka många mil i denna bilen.
Detta beror givetvis även på hur man planerar sina omkörningar.
Snabbt sagt: Postivt överaskad av att den är så pigg och samtidigt så snål.
0,53l/mil stadskörning, 0,39l/mil landsväg, 0,44l/mil blandad. och även 115 CO2g/km.
Kopplingen och växelspaken kan kännas aningen tröga i början, men de är väldigt distinkta och man får bra respons.
Inget sladder i växelspaken här inte, den glider fint på plats och känns väldigt konkret vilket ger en kännsla av god kvalitet.
Kopplingen känns stel i början som sagt dock så efter kanske 2-3cm så försvinner trögheten och den glider snabbt ned vilket gör att man får snabba och bestämda frikopplingar. Inget tjuvslirande här inte.
I stadskörning så märker man av de väldigt öppna glasytorna, exempelvis den lilla trekanten vid backspeglarna som inte är stor alls men gör mycket mer än man tror. Hade man haft panoramatak så skulle det nästan kännas som att köra runt i ett mobilt växthus.
Backspeglarna är lagom stora och ger bra sikt bakåt och har även en lite sportig retro kännsla i designen.
Bilen jag kör har är extrautrustad med backsensor och är hur lätt som helst att backa med, man ser bra via backspeglar, bakruta och får bra varning av sensorn.
Jag kan dock inte hjälpa att tänka på hur de tunna A-stolparna och de stora glasytorna påverkar vid rullning med bilen eller om man får påhälsning av en älg, men 308:an har fått full pott i Euroncap så det är nog inget man behöver oroa sig för. Sex stycken krockkuddar skall nog allt göra sitt för säkerheten när det väl händer något.
Den stora vindrutan och den välvda instrumentpanelen gör att man får bra sikt, dock så är det svårt att se vart man har fronten.
Inredningen i bilen känns bra, man får en kännsla av god kvalitet, speciellt av sätena som är lite urskålade så man sitter bra och inte glider omkring. Instrument panelen ser bra ut och har kromade cirkulära luftutblås, dessa ihop med designen på stereons layout ger en lite retro kännsla. Även ljudet av blinkersen bidrar med lite retrokännsla då det har lite dataspelskaraktär.
Det enda som ser lite plastigt ut är den grå plastpanelen som ska ge sken av lite borstad aluminium som sitter vid stereo och ac.
AC och stereo är lätt att manövrera och sitter lättillgänligt, däremot så sitter sätesvärmen gömd på sätets yttre kant nere vid benen.
Visst när man väl lärt sig dess plats så kan man känna sig dit men jag föredrar tydliga och väl plaserade reglage!
Man kan undra hur många som kommer vingla över vägen när dom svär över att dom inte hittar sätesvärmen.
Förarsätet saknar en viktig funktion för oss långa personer.
Att kunna tilta hela sätet ( jag menar inte ryggstödet utan hela sätet så att låren får stöd.)
För att kunna avnjuta långa resor med denna bilen utan att mina ben skall somna så behövs detta.
Visst det går att ställa sätet, bak och fram, tilta ryggstödet, och "pumpa" upp sätet i höjd vilket skulle kunna lösa problemet om det inte vore för att när man höjer sätet så närmar det sig också ratten (flyttar sig lite framåt).. och jag har redan sätet längst bak.
Om man nu väljer att vara utan tiltning av hela sätet så borde man kunna skjuta bak sätet lite till.
Även om det inte skulle få plats någon bakom så har man ändå den möjligheten.
Här har peugeot lite att lära, av tex ford och chrysler där man faktiskt kan skjuta bak sätet så långt så det nästan slår i baksätet.
Det får ju trots allt plats tre personer och ett barn ändå. och man åker väldigt sällan full bil i denna klassen.
Om man tittar på utseeendet på Peugeot 308 så är jag helförtjust i fronten, bak...nja inte riktigt lika snygg. Dock beror det nog mest på att jag tycker den får lite ankstjärt om man tittar snett bakifrån och smaken är ju som baken som man brukar säga.
Dessutom så är inte bilens utseende mer än ett plus i kanten i min värld, huvudsaken är att bilen tar mig och min familj säkert från A till B, är bekväm och helst snäll både med miljö och plånbok.
Trots detta så måste jag ju tycka till om designen också och där tycker jag bland annat att lysdiodern framtill (Den som ser ut lite som ett uttöjt V) är en riktigt snygg detalj som passar bra ihop med karrosens övriga vinklar i fronten.
Mitt första test var ett last-test och det gick över förväntan. Många saker fick plats.
Hur ofta hör man inte av gravida kvinnor att de sitter med babymagen fast i ratten för att kunna nå fram till pedalerna?
Med Peugeot 308 försvinner det problemet!
Bebismagen på bild är beräknad att bli enbart bebis om ynka 6 dagar och den blivande mamman mäter 155cm över backen. Som ni ser finns det utrymme mellan ratt och mage och stolen är inte heller inställd på närmaste snäppet.
Samma resultat fick vi med en kvinna på 170 cm som har beräknad nedkomst om 3 dagar.
Inga problem att som höggravid köra bil bekvämt med andra ord!