Spännande!

Nu ska här provas Peugeot 308 i några dagar, hoppas på att den ska vara minst lika trevlig som Peugeot 208 var att köra...

"Vår" supertrevliga återförsäljare lämnade nycklarna till mig efter att vi snabbt gått igenom bilen.

Jag passade på att jämföra bagageutrymmet på 308:an mot en 508 som stod just bakom,  ska man ha kombi så ska det ju rymmas vagnar, hundar, packning osv. 308 stod sig bra i jämförelsen, den var något grundare men hade istället rakare "rumpa" så man kan packa på höjden.

Mycket känns redan bekant sedan vi testade på Peugeot 208, du sitter högt och har bra sikt, lättstyrd och farthållare och limit spaken sitter strax nedanför blinkers på vänster sida.

Den bil vi tilldelades är en läcker, svart, diesel bil med motoreffekt på 82kw
 

Första intrycket

Hämtade bilen hos Peugeot i Frölunda. Bilen är ca 1 år gammal och hade precis kommit tillbaka från OK/Q8 där den gått som hyrbil. Mätarställningen är ca 2.700 mil så man kan ju säga att den är lätt begnad eller nästan ny. Däremot så känns den inte som en begagnad bil. Hade jag inte vetat om det så hade det lika gärna kunnat stå 270 mil på mätaren. Allt sitter fast som på en ny bil, inget som skramlar eller knakar o knirrar. Om jag jämför med vår Toyota Yaris som har gått 3.900 mil så känns den betydligt mer begagnad som bil. Positivt första intryck av 308:an med andra ord.

Jag reagerade också över att modellbeteckningen var HDI vilket betyder att det sitter en dieselmotor i bilen. När man startar en kall diesel så brukar det låta som en lastbil men den här motorn är förvånansvärt tyst redan vid kallstart. Den har bra vridmoment redan från 1.500 rpm och sticker iväg tillräckligt bra. Inte någon sportbil men fullt tillräckligt för normal körning. Tror motorn ger runt 115 hk. Motorn positiv överraskning också med andra ord!

Det som väl överraskar allra mest är att bilen känns större på insidan än vad den ser ut att vara! Alltså när man sitter i den så känns det som att sitta i en betydligt större och rymligare bil än den bil man ser på utsidan. Väldigt positiv upplevelse såklart!

Utrustningsnivån på denna bil är den högre klassade vilket innebär att det mesta man behöver är standard, skall be att få återkomma till detta mer i detal längre fram.

 

Inget negativt då?

-Jo då!

Några mindre saker som jag inte är helt nöjd med

1 vanlig bilnyckel som man måste stoppa in i tändningslåset och vrida om. Är van vid keyless entry och start vilket är mycket bekvämt.

Stolsvärmen sitter på utsidan av framstolarna. Det är en dum plavering av två skäl. Dels måste man släppa blicken från vägen en bra lång stund för att se om värmen är på eller av och del kan man från förarplatsen varken se om värmen är på eller av för passagerarsidan än mindre justera den. Detta betyder att om en pass har haft värmen på och sen stuger av utan att stänga av värmen så är det ju stor risk att värmen i höger stol kommer att förbli påslagen under lång tid.

En sista sak som inte heller är bra och det är indikationen på om bälte är påtaget på resp plats. Jättebra att funktionen finns men systemet vet inte om ifall nån sitter på platsen och den larmar enbart om någon som har haft på bältet under färd plötsligt tar av sig bältet vilket är jättebra. Men det jag saknar är att den skall indikera redan från början vilka som är bältade och inte.

Några småsaker men de skall ändå nämnas i kontrast till i övrigt mycket positivt första intryck.

Nu under kvällen fick frun låna bilen för att åka på ett möte ca 10 km enkelt väg. Skall bli roligt att se vad hon tyckte om bilen.

En snabbsväng

Nu har jag hämtat testbilen, fick lite introduktion av Henric som även bad mig att köra försiktigt :)

När jag fick veta att jag blivit uttagen att få vara med i den här testen började utflykterna ta form. Att ta sig till punkten B vill jag ska vara en glädje och inte bara transport. Vi kommer att göra utflykterna till resor och kanske vi hittar något mål på vägen.

Eftersom vi hade lite att uträtta på stan fick det bli det första försöket, från bilhandlaren och hem för att hämta upp sambon. Vi är ganska långa och första upplevelsen var att det var smalt i dörrhålet att ta sig in men väl på plats bakom ratten inser man rymden med fönster i taket, hoppas verkligen att solen skiner vid något tillfälle under denna helg. Att göra resorna till det primära var tanken men en helt vanlig torsdag när sköljmedlet är slut och oljebets behöver inhandlas så definieras målet och sen görs resan.

Motorn då, första försöket med kopplingen var en överraskning och man fick ha lite mer gas än bara tomgång. Accelerationen tog sig med hastigheten men det antar jag att man kan skylla disel för, har ju inte provat en bensindriven 308. I stadstrafiken fick man växla ganska mycket på grund av just det här lite sämre drag när man hade låga varv på motorn.

Eftersom jag inte kunde hejda mig från att testa var jag tvungen att ta motorvägen hem, det är bara mellan två avfarter men funderingarna om ljud och stadighet behövde ju få ett svar. Ljudnivån var väldigt låg även vid acceleration och väghållningen riktigt bra. Jag brukar välja dubbade vinterdäck men denna bil är utrustad med friktionsdäck så jämförelsen med min bil fick jag avstå.

Sammanfattningen av dagens utflykt på någon mil är klart mersmak! Jag ser fram emot att få prova vidare imorgon, då kan det kanske bli en bit till eftersom dottern ville ha skjuts men då krävs att jag kan ta ledigt några timmar mitt på dagen. Ska bli riktigt kul att se hur en 16-åring reagerar på takfönster :)

Imorgon kommer det mer!!!!

 

Bil uthämtad

Nu är mitt 308-testexemplar uthämtat i det dugg-regniga kvällsmörkret. Det är en start/stopp-diesel med automatlåda. Efter lite bekantande med reglagen bar det i väg till min garageplats en kilometer bort där den får stå tills i morgon när jag hinner börja testa mer ingående.  Den startas med nyckel förutom  vid start/stopp-manöver vid rödljus där det räcker med tryck på gaspedal för att motorn skall starta igen.  Automatlådan erbjuder ett enkelt hanterande med framåt, bakåt och friläge.  Det jag inte kommer överens med hittills är känslan vid upp-växling då bilen övertar gasreglaget temporärt och släpper på gasen medan nästa växel läggs i. Så i stället för den "sömlösa" mjuka uppväxling med slirande som förekommer i traditionella automatlådor så finns sofistikerad teknik där bilen styr en intern koppling och reglerar gasen efter hur den tycker att en sådan växlingsoperation skall göras i en manuell låda. Så det känns som att bilen internt har en manuell låda men sköter växlandet. När den är klar med att ha bytt växel överlämnar den gaskontrollen till föraren igen.  Det kan upplevas som att bilen tappar andan i ögonblicket när lådan växlar upp. Man känner i alla fall klart att det är små energiförluster vid växlingen jämfört med äldre teknik där växellådor jobbar med momentomvandlare och bromsband. Men just den där "tappar-andan-grejen" blir något att se om det går förlika sig med.  Det återkommer jag till i senare rapport. Bromsarna känns mjuka och bra. Bra att man lagt ett mkt mjukt gradvis inbromsande i början av pedalrörelsen i stället för en abrupt kraftig bromsverkan. Det gör bilen mer lättkörd.  Ny rapport i morgon fredag.

1:a dagen med peugeot 308!

Hämtade ut bilen kl 11 idag och har ännu bara kört cirka 3 mil.

112 hästars dieselmotor på 1,6 liter.

Mitt första intryck:

En schysst yttre design och ljus och fin invändigt, bra sikt åt alla håll, en fröjd att backa med.

Svårt att se var fronten slutar men sådant brukar man lära sig.

Det är en rolig bil att köra, svarar snabbt på gaspådrag och går tyst och fint.

Första gången jag kör en bil med start- och stoppsystem och det funkar alla tiders, om det inte vore för den lilla blå ecolampan så skulle jag inte märka att motorn stängdes av.

Skall snart iväg till jobbet så hinner inte med att skriva mycket mer idag.

I morgon så blir det lite mer utförligt.

 

Utvald!

Jihaaa.! Jag har blivit en av 20 utvalda personer som ska få nöjet att provköra en Peugeot 308. Måste vänta en vecka innan jag får hämta ut testbilen, men den som väntar på något gott..... På återhörande / Hans

Taggad!

Jag är sjukt taggad! I morgon hämtar jag en 308 och tar en sväng till Öland. I helgen blir det en roadtrip!

Ärligt talat är jag lite rädd att jag ska tycka alldeles för mycket om bilen för att lämna tillbaka den.... :)

//Emma

Underbart kul

Wiihoo!!!!!

Jag har blivit godkänd för att testa och provköra en Peugeot 308.

Detta skall bli så kul att få göra..  Återkommer när jag har hämtat ut denna, vad det verkar som coola underbara bil.. ^^

 

Mvh Jwalker68

 

Fick hämtat ut min provbil på torsdagen efter en del försök att nå Peugeot, tillslut fungerade det med hjälp av Smartson.

Cool nattbelysning

Åkte ut första kvällen i några timmar, en underbar känsla, bra comfort och goo väghållning.

Fina instrumentbelysningar och ricktigt bra lastutrymme.

På fredagen så tog jag bilen till jobbet i den nya vintern som uppenbarade sig i Göteborg.  som tur var slapp jag skrapa rutorna denna morgonen.

Vid lunch så åkte jag och jobbarkompisen ut en sväng och då kände jag att den släpte lite i kurvorna men e det -3 så kan de ju vara lite halt men jag blev lite fundersam.

Väl tillbaka till Jobbet så ringde jag min kontaktperson på Peugeot och frågade lite undrande om det var vinterdäck på bilen, det var ju ändå den 30 Nov.

Nä det är sommardäck säger han vilket förvånade mig mycket men fick till svar att dem hade inga vinterdäck till den ännu.

Jag kommenterade då att då kunde jag likaväl lämna bilen åter för vädret såg inte ut att bli bättre.  Jag skulle då återkomma om en timme via telefon.

Ringde upp senare och då hade dom luskat fram en anna bil med vinterdäck, visserligen en combi med svagare motor men jag skulle ju inte tävla så strunt samma, fick byta bil efter jobbet.

 

 

På lördagen så kom jag ner glad i hågen och såg att det var en del frost på bilen..  Öpnnade den och letade efter en isskrapa, men icke fanns det någon..  Upp och löste det med ett cd-fodral.  Skrapade av bilen och satta mig och startade. tyckte det var konstigt med lika mycket is på insidan men var ju bara att skrapa det oxå..  =/

 

Lastade upp bilen och begav mig söderöver..  Måste få säga att det var en underbar comfort i bilen, man satt bra men lite bökigt att ställa in stolen.  Sen var det go värme i sätet som kom fort och lätta reglage att nå för både sterio och cruisecontrol.

Och när man ligger på motorväg är det underbart att ha..

 

 

På hemvägen vart det snömodd och lite halkigt bitvis, såg 3 bilar som åkte av men denna kändes bra med väghållning och säker.

Blev lite nattkörning oxå men man ser bra på instrumenten och det automatiska helljuset var fräckt..

Jag avverkade ca 78 mil och då hade jag ändå Diesel kvar i tanken för ca 8-10 mil.  Kollade då och då förbrukningen och den snittade 0,5-0,6L/mil och det tycker jag känns helt acceptabelt..   Kanske går att få ner det något.

 

Överlag känns detta som en underbar bil, lättkörd och smidig trotts att det var en combi.

 

Mitt slutbetyg är lätt 4 av 5 möjliga bilar.

 

//Magnus H, VF