Det är stor skillnad på att gå till en bilhandlare och provköra en bil under 30-40 min jämfört med att få låna hem den under flera dagar.
Har ju börjat lära känna den här bilen på ett helt annat nu och jag tycker faktiskt bara mer och mer om den. Till skillnad från de Toyota som jag vanligtvis kör så har den här bilen själ och personlighet. Samtidigt har den fler saker som sticker ut både åt det positiva och negativa hållet.
Snygg bil på gatan framför huset.
En fiffg detalj som jag bara trodde var standard på lite mer exclusiva bilar är att backspeglarna automatiskt fälls in när man låser bilen.
En fiffig detalj hos farthållaren är att man kan sätta in en maxhastighet, jättebra om man vet med sig att man lätt brukar köra lite för fort och det gör man lätt i den här bilen då den är väldigt tyst och fin. Den här hastighetsbegränsararen stryper helt enkelt gasen när man kommit upp i max inställd hastighet. Man gasar och bromsar alltså som vanligt men det finns ett tak för hur snabbt bilen går. MEN om man trycker gasen helt i botten så kommer man ändå förbi den här spärren vilket ju är bra om man någon gång skulle behöva ge full gas för att hindra en olycka eller så.
Det som jag stör mig mest på bilen just nu är att den är tungstyrd både i höga och låga hastigheter. Bilen har ju servo såklart men jag tyvcker att den assisterar för lite. Kanske är det något som går att justera på verkstaden men jag gillar det inte. Tycker även att kopplingspedalen är i tyngsta laget och ändå är jag man och inte direkt klent byggd.
En orsak till att bilen är tungstyrd kanske kan vara de breda lågprofildäcken som jag inte heller gillar.
Lågprofildäck har en stor fördel och det är att man kan köra bilen snabbare genom en kurva utan att tappa greppet och man får även sn snabbare respons vid rattmanövrar. En del tycker säkert att det är snyggare också. Om den här bilen hade haft en sportligare framtoning och betydligt krafitgare motor så hade jag tyckte att det varit OK med lågprofildäck men inte som bilen är specad nu.
Det jag inte tycker om med lågprofildäcken är att det blir en betydligt stötigare färd, vilket också andra testpiloter noterat. Lågrprofildäck slits dessutom ut snabbare och där dyrare i inköp. Varför gå ned på 55 profil när 65 hade gjort den så mycket bekvämare?