Tidig vintermorgon i Peugeot 308

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tog bilen till jobbet bara för att! = Stadskörning en av årets första vintermornar.

Minus att listerna till dörrarna kärvade till följd av minusgraderna. Misstänker dock att att bilen var nytvättad när vi hämtade ut den igår och att detta bidrog.

Skönt i alla fall att dra på rumpvärmen på morgonkvisten. Smidigt med varsitt reglage på sitsens yttersida. Det var en ny variant, fick leta en stund innan vi hittade dem.

Provkörningsdags Peugeot 308

Hämtade bilen i dag på Peugeot i Sätra. Jättetrevlig personal. Kör normalt Nissan Primera - men det känns som om 308an  är betydligt större både invändigt och utvändigt. Trots sin storlek så är den väldigt lätt att fickparkera. Härligt snabbt rent på rutan när man sätter på värmen. Ska bli kul att köra lite långturer. Dottern kallar redan den vita bilen för sin bil.

Premiär

Nu har jag hämtat den! Bilhuset i Piteå lämnade idag ut en svart Peugeot 308sw kombi 1,6 e-HDi med 112hk till mig.
Min första tur har blivit ca 2 mil i stadstrafik.
 

Dag 1

´Så fick jag hämta ut min 308 idag, möttes av en trevlig säljare på Bilkonsult i Skövde! Han visade mig bilens funktioner och specialtéer på ett lagom pedagogiskt och bra sätt!
När jag satt mig i bilen slogs jag av hur lätt det var för mig att hitta en bekväm körställning, med mina 188 cm o dryga 100 pannor brukar småbilar annars vara ett bekymmer. Men här kund jag lätt ställa in så att jag satt bekvämt och med lagom avstånd till pedalerna och till ratten, mkt tack vare att den var ställbar i både höjd och längdled!

Ecodrivingsystemet som stänger av motorn vid rödljus fungerade utmärkt, dock inte om motorn inte är uppe i full arbetstemperatur. Speedlimitfunktionen var en kul grej som ju måste testas, upptäckte dock att den gick att lura med hjälp av en "kickdown" på gasen :)

En annan smart o trafiksäkerhetshöjande detalj är att varningsblinkersen slår på automatiskt vid panikbromsning, Mkt bra vid köbildning!

I helgen blir det familjekörning innan långresan Skövde - Stockholm tur o retut väntar på Måndag!


 

Ett sista omdöme

Den här bilen är en ny favorit hos mig! Nu så måste jag säga att den redan från första början vann poäng när den var kombi med rellativt stort bagage. Dvs jag skulle kunna ta med mig både packning, sulkyvagn och hundar i tillhörande (halv)bur precis som vi gör i vår nuvarande V70.

Plus för:

  • Bilen säger till när man ska växla upp under normal acceleration - bra för ekonomi och miljö
  • ECO som sparar på miljö och ekonomi - Dock är denna nog nyttjad maximalt endast i bilar med automatlåda.
  • Tydlig instruktionsbok där det mesta står med
  • Rymlig invändigt med högt i tak som får bilen att kännas luftig
  • Stora rutor runt om som ger bra sikt
  • Stort bagage med tanke på bilens storlek - plats för hundar/packning/vagn
  • Bra ståhöjd under bagageluckan - dvs jag slipper höra maken svära när han slår pannan i luckan
  • Pigg och svarar bra på gasen vid omkörningar speciellt pålägre växlar
  • Lätt att koppla ur airbag fram om man ska ha barnstol där
  • Såväl höggravid, kort kvinna samt lång man kan köra bekvämt - ställbar ratt och flera lägen på stolen
  • Mycket närmare beräknade förbrukningen än jag trodde den skulle vara
  • En 6:e växel
  • Har sådant jag finner viktigt tex farthållare, värme i sätena fram (även om det blev lite grillad rumpa innan jag hittade var den slås av), elstyrda sidospeglar och plats för hela familjen bestående av 2 vuxna, 1 barn, 2 hundar och 1 katt.
  • Sitter högt vilket förbättrar sikten mycket

Det jag saknar är:

  • lite bättre isolering mot ljud utifrån - måste prata rätt högt om man sitter på olika rader i bilen. (Dock inte lika högt som i 208an där den 6:e växeln saknades)
  • Känns aningens stötig när man stöter på gropar i vägen
  • Sidospegelns "ledsna" form stjäl mycket av det man skulle kunna se i den om den var mer rundad
  • Något hårt säte som känns i rumpan efter en längre tur på ett par timmar
  • Kort baksäte som inte gav stöd till hela benet för min långa make
  • Trångt för benen om en lång ska sitta bakom en lång förare
  • Svaga hellysen

Summa sumarum så är dock denna bil en supertrevlig bekantskap som gärna skulle få flytta hem till oss enligt mig. Maken säger dock att om han stod i val mellan 208 och 308 så skulle han ta den första...Men så är han också förtjust i små "shoppingbilar". Jag skulle ta 308 om jag måste välja (om jag inte behövde det skulle jag skulle önska mig en av varje!), eftersom den fyller fler av mina behöv. Jag kör ofta med barnvagn/hundar och då behöver man en kombi om inte hela bilen ska vara täckt av lera...Att 308 dessutom är snålare i förbrukning än 208 trots att den är större är också ett bra argument tycker jag!

Utrustning & tillval samt miljö & ekonomi

Den bil som vi hade till vårt förfogande var en Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi 112hk, en bil av "basmodell", dvs inga extra tillval. Enligt Peugeots egen hemsida så hör denna modell till mellanklassbilar och det tycker jag stämmer bra då den rymmer mycket men inte har supermycket utrymme.

"Vår" bil med basutrustning hade bland annat farthållare, färddator, elfönster fram och bak samt eljusterade sidospeglar, motor och kupévärmare (går inte att leva utan uppe i norrland), isofixfästen, rails (super när takboxen ska med på långsemestern) och sätesvärmare. Priset för denna låg på 169.900kr och då har den rullat 1858 mil. Jag hade helt klart klarat mig med detta utbud bara jag även fått lastgaller och en värmeformad bagagerumsmatta, då skulle jag inte behöva oroa mig att packningen kommer flygande fram vid inbromsning och inte heller att bagaget bli så lerigt av hundtassar och barnvagnshjulen.

För er andra finns det massa utrustning att välja på om man är ok med ett högre pris. Vad sägs om t.ex parkeringsradar, stort panoramatak, separata säten för upp till 7 personer, JBL HiFi anläggning och kromade hjulbultskåpor.

Den beräknade förbrukningen för "vår" bil var landsväg 0,39l/mil, blandad 0,45l/mil. Efter testkörningen hade vi en genomsnittlig förbrukning på 0,53l/mil vid blandad körning. Det är mer än det beräknade men med tanke på att jag både gjort kallstart och att vinterdäcken satt på så tycker jag ändå det var ett bra resultat. Jag älskade ECO funktionen som är snäll mot miljön och plånboken på samma gång! Synd bara att man med en manuell låda inte kan nyttja den lika ofta som jag skulle tro den nyttjas i en automat.

Familjetrip med 308'an

Jag har nu haft nöjet att prova på en 308'a under en helg, så för att testa den ordentligt blev det en ordentlig tripp på totalt 80 mil med hela familjen, dvs fru, en son på 2 år och mig själv. Vi tog och styrde kosan norrut från Malmö mot Trollhättan där farmor väntade.


Jag har vid tidigare tillfällen kört föregångaren 307, min kusins före detta bil, och gillade redan då den rymliga kupén. Storleksmässigt ska detta vara en bil i Golf-klassen, men den känns mycket större invändigt. Detta beror nog både på att det är både bredd och höjd i bilen så att det räcker till. Eftersom jag har passerat ungdomsåren med förkärleken till sportiga bilar, i vardagslivet vill säga, så känns det skönt att sitta i en ordentlig stol med bra stöd och att det finns utrymme ovanför huvudet även när man sitter i mer upprätt ställning. Känslan i materialet har blivit bättre än föregångarens och det verkar sitta ihop lite bättre än tidigare bilar från PSA-koncernen (jag ägde under något år en Citroen C4, årsmodell 2002, vilket var väldigt mycket mer plastig och sämre i kvalitetskänslan). Om man väljer en 308 med takfönster så får man ännu mer rymd i kupén, förutom ljus, vilket ytterligare förstärker känslan om ett stort utrymme.


Redan vid första turen från Peugeot-handlaren till hemmet blev jag lite förvånad över att det var så bra känsla i den 112-hästars miljöklassade dieselmotorn. Det var ett bra sug i motorn och man kände att det fanns lite kraft att använda i de lägre varvtalen. Jag som de senaste åren kört en Volvo V40 med liten motor för bensinförbrukningens skull fick ett litet leende på läppen när jag kände att det fanns något att använda utan att det skulle bli dyrare för plånboken och med miljöklassning som bonus. I 1,6 e-HDI motorn får man allt som behövs för en rapp och trygg vardagsbil, men söker du efter mer så har du nog inte tittat på miljöklassade motorer över huvud taget. Men får du chans så ska du nog kolla in Peugeots el-diesel hybrid som finns i 3008, 5008 och 508 med fyrhjulsdrift. Där finns det något som mer liknar en sportkänsla, trots att det är bilar som klarar nästa års strängare regelverk för miljöklassning, tack vare kombinationen med el-motorernas extra dragkraft.


Väl hemma var det dags att börja familjetesten... Började med att stänga av airbagen på passagerarsidan för att montera in sonens bilbarnstol. Det var inga problem med avstängningen då det görs enkelt med nyckeln vid sidan av handsfacket, men det blev lite annat med stolsmonteringen. Bilen var utrustad med Isofix vilket skulle underlättat om jag hade haft en Isofix-stol, men så är inte fallet utan jag har ett "arvegods" från en gammal god vän som sätts fast med spännband och säkerhetsbältet. Som Volvo-ägare har man varit bortskämd med öglor i stolens skenor att fästa banden i vilket gör det snabbt och enkelt. Så var det inte här, utan jag fick gå ner på knä och sticka in huvudet långt in under stolen för att hitta och nå runt infästningsskenor samt konstruktionen under stolen och därmed kunna spänna fast stolen ordentligt. Så även om bilen är modernt utrustad med Isofix, så hade det inte kostat många ören att lägga till en ögla i stolenskenans framkant (och bak för baksätesmontering). Det känns lite snålt, men om man inte behöver flytta på sin barnstol så kanske det inte spelar någon roll. För barnfamilj som letar efter bil nr 2 och skall flytta stolar mellan bilar rekommenderar jag att utöka budgeten med nya barnstolar med Isofix om inte det finns. Däremot så blev det bra utrymme för sonens ben mellan bilbarnstolen och passagerarstolens ryggstöd utan att jag behövde skjuta bak passagerarstolen längst bak vilket var en positiv överraskning. Så min fru kunde välja mellan båda platserna i baksätet utan att det blev trångt för benen.


Packning av bilen gick utan problem då lasttröskeln är på en normal nivå. Jag är 185 cm så jag har ju höjden själv, men för en mer kortväxt person kan tröskeln faktiskt bli lite hög då bagageutrymmet är något nersänkt. Men samtidigt så fick jag utan problem in sonens barnvagn av mellanstorlek tillsammans med två rullväskor av handbagagestorlek samt lite extra. Som familj hade vi därmed inte haft några problem med att få med oss barnvagn och packning för en vecka. Men för längre turer och mer utökad utrustning så hade vi varit tvungna skaffa takbox, eller avstått från barnvagnen. Men utrymmet känns stort för klassen och det är ordentlig ståhöjd under bakluckan så det är går lätt att lasta in och ur.


Väl på vägen känns bilen trygg och stabil. Det finns ett elektronisk stöd som ger signal om när man bör växla upp för att hålla nere förbrukning och därmed inom miljöklassningens gränser. För någon som redan tidigare gillar att tävla mot sig själv i att hålla låg förbrukning så gav detta bara en ytterligare sporre. Den sex-växlade lådan känns distinkt i sina lägen och smälter snart in i min körstil så bra att jag slutar tänka på den. Väl ute på motorvägen så lunkar den på utan att tappa andan. Det finns hela tiden bra kraft i motorn för en eventuell omkörning. Med cruise controll blir sedan färden avslappnad, och inte ens vid några av de brantare uppförsbackarna längs med E6'an så behöver jag göra några manuella inryckningar då motorn har all kraft den behöver för att klara av stigningarna även med 6'ans växel och något högre marschhastighet än vad som stod på skylten (jag var tvungen att testa om motorn skulle tappa orken).


Både jag och min fru satt skönt i bilen. Jag hade inte haft några problem att hitta en bra körställning och hade bra stöd för mina långa ben av stolen. Normalt är det bara Volvo och Saab som gjort tillräckligt sköna stolar för att jag skall känna mig utvilad även om jag kör en lång sträcka, men dessa stolar klarade nästan av det även de. Jag hade efter 35 mil inga större känningar i benen av den anspänning som byggs upp vid så lång körning, men strax innan framkomst så kom trots allt lite träsmak och en lätt trötthet i låren. Men sitter man still i mer än 4 timmar så är detta egentligen fullt normalt. Frugan hade inga problem att få plats bakom min 185 cm och kom på att hon inte behövt byta sittställning under hela färden. Baksätet har en rätt upprätt sittställning, men riktigt bra stöd för ryggen och nackstödet satt precis där det behövdes för min fru. Eftersom hon har något längre överkropp om man ser till proportionerna så brukar hon normalt bli väldigt trött i ryggen vid längre bilfärder. Men så var inte fallet i 308'an, vilket innebär ett gott betyg från min fru. Däremot så var ljudnivån i kupén något för högt för att vi skulle kunna ha en konversation utan ansträngning. Om vi suttit bredvid varandra så hade det nog underlättat en hel del, men att vara tvungen att vrida på sig och/eller höja rösten för att kunna för en konversation mellan fram- och baksäte blir påfrestande på en långtur.


Både i Trollhättan och hemma i Malmö får jag tillfälle att prova på lite vardagskörning i stadsmiljö. Det är inga problem med få en känsla för bilen vid fickparkering även när jag provar på lite mer utmanande utrymmen med mindre än 50 cm utrymme utöver bilens egen längd. Eftersom jag bor mitt i Malmö så har det alltid krävts lite finess när man skall göra en gatuparkering och det enda utrymmet som finns inte bjuder på stora svängrum. Men man får snabbt en bra känsla för bilens fyra "hörn" och kan parkera utan problem. Men den som upplevt fransk parkering "en réalité" kan ju tycka att fransoser borde kunna detta med parkering. Bilen är i övrigt rapp och skön i trafiken och att göra en u-sväng är inga problem då svängradien är fullständigt normal för sin bilstorlek. I Trollhättan får jag även möjligheten att prova på lite kortare "alp-liknande-vägar" då jag tar bilen för en runt slussarna och fallet där det bjuds på lite branta backar med slingrande serpentinvägar ner till Göta älv. Återigen blir jag imponerad av bilens motor och manöverbarhet i kurvorna. Motorn drar fint med ordentlig kraft och styrningen är direkt och precis i känslan. Hade jag inte vetat om att jag suttit i en miljöklassad bil så hade jag trott att motorn var mycket starkare än vad den är. Det finns i varje fall inga tendenser till att misstänka att det skulle vara annorlunda om bilen vore fullastad med både packning och folk, även om jag inte fick tillfälle att prova på om så är fallet - men imponerad av motorn är jag. Tro nu inte bara att det är en bil som klarar att bli pressad allt för hårt för då kommer den vara för mjuk, det är inte en sportbil vi pratar om utan en bra vardagsbil. Bilen är utrustad med ett startstopp-system som skall hjälpa till med bränsleförbrukningen vid stadskörning, men eftersom det var en manuellt växlad bil jag testade så innebär detta att man måste lägga växeln i neutral och släppa upp kopplingen för att det skall gå i gång (eller rättare sagt, stanna upp). Men eftersom jag tyvärr inte fick riktigt tydliga instruktioner av Peugeots representant så fick jag aldrig detta att fungera. Men då jag gjorde en långkörningstest så blev det inte så många tillfällen då jag stod still i kö eller vid trafkljus, så i mitt fall och vid denna test så gjorde detta inte så mycket. Om man istället väljer automatlådan så sker detta mycket smidigare och utan egen "manuell" inblandning.


Säkerhetsmässigt så har 308'an fått 5 stjärnor i Euro NCAPs test, och med krockkuddar fram, bak, sidorna och för huvud samt förarens knän så har de gjort ett bra jobb. Enligt Euro NCAP så har de även gjort ett bra jobb med utformningen av stöddämparen vid krock med gående vilket numera är del av detta test. Peugeot skall även enligt testet lyckats med utformningen av krockkuddarna vilket skulle inneburit ett bra skydd även för personer av större eller mindre storlek än testfigurernas storlek samt för annan sittposition än den som normalt används vid testet.


Så för ca 175.000 kr så får du en väldigt trevlig bil, men bra komfort, bra utrymmen, bra kvalitetskänsla och en låg bränsleförbrukning, 4,4 liter/100 km enligt uppgift. Själv så lyckades jag inte göra slut på tanken trots att jag kört över 82 mil totalt. Det var fortfarande en bit kvar innan den röda lampan skulle ha tänts, vilket var en trevlig upplevelse. För egen del så blev jag väldigt nyfiken på att kolla in deras kombimodell då jag gärna vill ha plats för vår hund också. Men med säkerhetssele och lite extra brits framför den vanliga sittdynan i baksätet så skulle även vår testbil faktiskt fungerat för hela familjen, så den är inte helt fel ändå (om det inte vore för detta att man aldrig bör lämna småbarn och hundar utan övervakning, vilket kommer att ske om ett år när sonen flyttar till baksätet). Utrustningsmässigt tycker jag att det kunde varit lite bättre stereo och att usb-uttag skulle varit inkluderat, men det är något som man får betala extra för. För den som vill kunna koppla in mobilenl finns även bluetooth att lägga till utrustningslistan.


Ska man då rekommendera denna bil eller ej? Det känns lite svårt då miljögränsen bara gäller i år och t ex Volkswagens nya Golf med bluemotion kommer med en 105 hästars dieselmotor och en bränsleförbrukning på 3,1 liter/100 km (men till ca 30.000 kr högre pris). Då får du däremot en nyutvecklad bil med anor i sitt modellnamn. För jämfört med Peugeot 308 så är detta sista svängen på denna modell. Nästa ersättare, Peugeot 301 väntar runt hörnet, och har precis visats på Parismässan i år i sedanmodell. Däremot får man då väga detta om att välja mellan en bil som just kommit i produktion, med eventuella barnsjukdomar, mot en bil som är väl beprövad och med all finjustering och kvalitetssäkring gjord. Vill du ha en snål och bra bil, med extra skatterabatt om du köper i år, så säger jag ja. Vill du ha en miljöklassad bil så blir mitt personliga råd att du redan nu skall titta på bilar som klarar nästa års regelverk. Detta kommer dock troligen att innebära att du får se till ännu mindre bilar storleksmässigt, eller bilar med el-hybrid drivning till ett högre pris. Bilar enligt 2013-års miljöklassning har dessutom precis börjat leta sig ut på marknaden, så man kanske ändå bör vänta lite till innan det blir dags att titta på dessa bilar…


Peugeot 308 känns i varje fall som en stabil och trygg bil, gott om utrymme och bra motor för sin miljöklassning. Det kommer inte vara några problem med bränsleförbrukningen, då man nog kan nå 100 mil på en tank utan att man behöver anstränga sig allt för hårt, och det är ju alltid skoj!


Jag hoppas härmed att jag lyckats ge er en bra inblick vad bilen kan erbjuda en normalstor familj och att jag kunnat förmedla min upplevelse av bilen till er.


"Kör försiktigt och krama varandra i trafiken!" ;-)

 

Samanfattning av helgen

Jo då, vi lyckades göra slut på 3/4 tank och pressade oss igenom drygt 70 mil.

Bilen var rolig att köra när man behövde vara extra närvarande, svaren på gas och broms vid lagom låga växlar på småvägar var otroligt trevligt och hade jag kört rally skulle jag verkligen kunna tänka mig denna bil.

Takfönstret kommenterades av dottern i baksätet med "här lär man inte bli åksjuk med så mycket rymd"

Transporter mellan A och B gjorde oss stela i ryggen, trötta i baken och inte speciellt överraskade. Vi har en större bil och den är bekvämare helt klart.

Instrumenteringen med sin vita bakgrund var modern och absolut fräck men jag är inte säker på att jag är så inovativ att jag vågar välja sånt :)

Varför fanns det en sladd till extern musik? Hittade ingen trådlös överföring.

Totalt sett så behöver nog vi långa människor (180 cm och 193 cm) en aningen större bil eller en annan placering av mittstolpen. Svankstödet var svagt med våra långa ryggar. Solskyddet hade en egenhet att röra sig av sig själva. I övrigt var det en helt underbar bil att köra och åka, härlig närvaro på vägen och reaktionen var alltid direkt. Frontrutan är stor och ger utmärkt utsikt, bakrutan likaså. Bilen är kort fram och frontrutan så stor att det känns som man sitter i baksätet på bilen framför ganska snabbt.

Hade jag haft någon som skulle övningsköra just nu så är den här bilen helt perfekt att träna i.

Helhetsintrycket är underbart men vi ska nog prova en Peugeot som är lite större innan vi funderar på att byta märke.

Stort tack för den här helgen fransmannen, jag har bytt uppfattning om franska bilar och kommer att väga in dem på samma sätt som alla andra vid nästa bilbyte och inte som jag gjort fram till idag då jag har dömt ut dem som dyra i service och ganska intetsägande att köra. Jag hoppas vi ses igen Fransmannen!

En riktigt lång utflykt med mersmak

I söndags var det så dags, den riktiga utmaningen för att se om vi lyckas i våra försök att tömma tanken.

Jag tog plats bakom ratten och så började äventyret.

Färden tog oss upp på E4an och söderut! Det mest spännande på den etappen var nog fotograferingen

Fina flygplan vid påfarten

Vilken vinkel måste man ha på kameran för att båda ska få plats?

Så länge det var ljust ute kunde man leka lite med speglarna

 

Så nära vi kom att testa hur mycket last vi kunde få in..... jackorna var lika skrynkliga som vanligt :)

 

Om man, som oss, är utrustad med långa ben så är det effektfullt att trycka sätet max bakåt men om man ska ha någon i baksätet då så måste den personen ha kycklingben.

 

Vi tröttnade snabbt på att bara transportera oss så vi bytte E4an mot gamla fina vägen utefter Vättern ner mot Gränna.

Nu fick bilen bekänna färg. Rallykänslan är underbar, svaren kommer omgående både på gasen och bromsen och kopplingen är snabb och distinkt. I backar och kurvor visar den sig i sitt rätta element.

Första stoppet blev vid Rökstenen där vi bytte förare. När man är lång är det jobbigt att krångla sig ut

 

Mittstolpen är placerad långt fram och är man lite stel i ryggen så bör man undvika att parkera nära en annan bil.

Efter totalt 25 mil än så länge skulle nog bilen behöva spolas av och jag var väldigt sugen att prova men det hann vi inte med

 

Att öppna bagageluckan när bilen är så här smutsig gör att man saknar en knapp i dörren eller på nyckeln för att släppa låste hur man än bär sig åt så blir man väldigt smutsig.

 

Byte av förare, nästan trängre att ta sig in och plötsligt förstår jag varför jag är stel i en muskel i ryggen.

Väl inne och på plats i stolen så är det ren glädje att köra.

 

Känslan av att åka cabriolet är stor, ljuset och öppenheten känns otrolig.

 

Satte man dessutom på fläkten på full effekt så finns det nu ett bra alternativ till att ta ut cabben nyårsafton iår igen.

 

Full koll och tungan rätt i munnen, nu har vi tagit en extremt dyr kopp kaffe i Gränna och är åter på motorvägen men nu på väg hemåt igen.

Sambon testar farthållaren och vi var tvungna att stanna för att få ordning på hur den fungerade. Paddeln sitter riktigt dold bakom ratten men när man väl lärt sig hur det fungerar så är det lättare. En sak som tog mer än en helg för mig (och sambon) var att känna vilken spak man var på, paddeln med farthållaren sitter väldigt långt ner och helt plötsligt har man slagit på blinkersen istället.

Hur paddeln för radion fungerade lyckades vi aldrig lista ut men hade jag köpt bilen till oss, nördig som jag är, hade jag säkert tagit med handboken in och läst på även på denna bil.

25 mil, nu börjar jag bli mör i baken. Stolarna är bekväma men ger inte mycket stöd till svaken och 25 mil är ingen konstig utflykt för oss eftersom det är 22 mil att åka till svärföräldrarna. Ryggen vill också sträcka på sig lite och en korv med bröd stående utanför korvmojjen var välbehövligt.

Eftersom vi letar efter nytt boende så var nästa stopp ett hus. Grusväg dit, självklart med smal väg. Parkering bredvid en gran och i den lilla luckan som lämnats mellan två andra bilar var inga problem. Huset var inte mycket att ha men jag fick prova backen eftersom det var lättare att backa än att försöka vända.

Av någon anledning kan vi fortfarande köra 78 mil enligt mätaren, den lurade oss ner till kvarts tank innan den sjönk rejält.

När jag får tillfälle att sitta bredvid så öppnar jag handskfacket och hittar en rolig sladd.... inser att det är den där inställningen av sändare på radion som jag lyckades få in vid något tillfälle och helt plötsligt lyssnade vi på min musik från telefonen. Kanske borde vi letat USB-uttag men om det finns i bilen så var det inget vi hade koll på.

 

Nästa mål efter landet söder om Linköping så tog vi en rejäl sväng till Västervik eftersom sambon var godissugen (det var naturligtvis en bra ursäkt att få köra riktigt långt) och vägen dit var kurvig, växellådan fick göra sitt och ibland gick det att köra på 5an.

 

Panelbild, det krävdes en blixt för att ta fram allt, den är mörk och saknar vissa bakljusdetaljer.

Hemåt från Västervik men snabbvägen till Linköping var ju för enkel och önskemål att hämta dottern togs på djupaste allvar.

Smala och kurviga vägar.... som gjort för rally men så plötsligt: DJUR!!!! Hjort, rådjur och vildsvin är det gott om i södra Östergötland och just i de här skogspartierna verkade det finnas hur många som helst. Ljusbilden i helljuset var kanske inte optimal framåt (kan vara smutsen) men åt sidorna var den helt underbart bra. Vi räknade djuren i dussinet per gång och ett gäng ockuperade även vägbanan. Mörkret var så kompakt att alla kort blev kolsvarta men ljuset visade ändå vad som gömde sig i vägrenen.

Avslutningsvis så tog vi oss hem både tryggt och säkert! Jag försökte avrapportera direkt men var tvungen att skala ner alla kort. Bättre sent än aldrig hoppas jag :)

Summasummarum

 

Peugot 308 bjöd på både ris och ros! Mycket trevlig kupé och rymlig, Glastaket tog barnen med storm, benutrymmet bak var okej(med mig bakom ratten) med mannen inte så okej(165 vs 185 cm), Innerbelysning behaglig, underhållande blippedibloppande läte på blinkersen( som påminde om popcornlåten som kom på 80-talet =)), mindre nöjd med inställning av ryggläget( svårt att småjustera), sidobackspeglarna sitter för långt bak(måste vrida huvudet för mycket för att det ska vara smidigt i trafiken), VAR slutar bilen fram?, färddatorn svårmanövrerad och på engelska.

En bil som kändes stabil på landsvägen och i kurvor men lite stötig på grusväg. Kul att köra, kändes säkert även om det är myclet fönster på bilen!

 

Interiör - Detaljer

Det känns väldigt luftigt i baksätet med glastak. Kan det motverka åksjuka?

Individuell temperaturinställning fram och bak.

Varning för halka vid nollsträcket.

Förbrukning vid blandad körning.

Återresa 50 mil Ångermanland/Stockholm

Återresa från Ångermanland till Sthlm gick bra. Bilen imponerar med den enormt smidiga dieselmotorn som har bra vridmoment på lågvarv. Att påbörja en omkörning på motorväg av en bil man ligger bakom går snabbt på 6:e växeln utan att den automat/manuella lådan ens bryr sig om att växla ner och det imponerar. Avgasturbon är den stora tillgången. Däremot sker ingen påtaglig effekt-tillväxt i de högre varvtalsregionerna, dieselmotorn är egentligen helt överlägsen en bensinmotor vid normal körning pga smidigheten.

Go-kart-liknande styrning i låga farter och mkt stabilt chassi.

Total bränsleförbrukning på mina 100 mil är ca 0.55 l/mil i snitt och det är mkt bra för den typen av motorvägskörning. Det finns ingen anledning att sitta och snålköra när bilen är så bränslesnål, i stället kan man njuta av den fina motorn och hur bra bilen fungerar på vägen. Jag började vänja mig vid den automatiskt växlade manuella lådan som inte är så tokig ändå.

Vädret vid test-tillfället var inget vidare, konstant duggregn och mörker. Det konsumerades en hel dunk spolarvätska i den rikliga trafiken.  Jag passade på att tvätta av bilen nu i kväll innan den lämnas tillbaka i morgon bitti.

Tack till SMARTSON för tillfället att testa Peugeot 308. Kan tänkas jag tar mig en titt på en 308CC nästa sommar nu när jag har fått bekanta mig med hur bra en 308 fungerar.  

 

Vart sen då?

Jag har testkört 601 km nu men fortfarande säger bilen jag har 400 km kvar, imponerade måste jag säga!

Det ser ut som att jag fått en dag för lite med bilen för att jag lyckas med en tom tank. Sitter och funderar på vart jag kan köra nu, har ju som redan passat på att utforska lite vägar runt om i kommunen som jag funderat på vart de leder...

Snitthastigheten har under dessa km varit 64km/h och enligt mätarna ger det 5,2l/100 för blandad körning. Vilken dröm att kunna ta sig till släkten 1000km bort utan att behöva göra onödiga tankningsstopp, för jag tror helt klart att man skulle kunna få ett lägre litertal om vi skulle köra enbart landsväg och ha sommardäck på.

Det enda som skulle kunna vara avskräckande är att dieseln bara stiger i pris, just nu kostar den mer än bensinen, och till det är det högre årskostnader för en dieselbil.

 

Roadtrip, Skövde - Örebro.

Här är det mestadels stor väg och motorväg.

Bilen ligger stadigt i 110km/h och känns väldigt stabil.

Man hör dock hur vindbrus och vägljud men för att vara så pass liten bil så är det helt ok.

Är inte den längsta sträckan att köra direkt men man kände sig pigg och fräsh efter åkturen.

Väl inne i Örebro så var den hur smidig som helst på småvägarna.

bra svängradie, bra sikt och backradarn är bra att ha vid fickparkering.

En bra detalj är också att backspeglarna fälls in automatiskt när man låser bilen.

Man kan även fälla in dom via knapparna om man skall in i ett smalt garage eller dyl.

 

Lite smådetaljer om bilen:

Designmässigt så tycker jag att dom lyckats bäst med fronten, specielt med konturbelysningen i dimljusena.

Ledlamporna ger ett väldigt modernt och fräckt intryck.

 

Man har bra sikt över instrumenten och ratten skymmer ej.

Kromlisten ger det lilla extra.

 

Jag noterade även en smart detalj i förvaringfacket under armstödet så finns det ett USB-uttag.

Mycket smidigt att lägga undan något som behöver laddas, mp3spelare eller mobil.

 

Ta god tid på dig

Efter att ha kört 308:an några dagar inser jag att korta provturer inte är tillräckliga.

Men låt oss börja från början. Den 308:a jag har är en SW, kombi. I en bilhall ser den inte så stor ut, men ta ett steg närmare och du ser direkt att det är en KOMBI, stor baklucka, ställd bredvid en Passat kombi vid ett köpcentrum ser man att den är en stor kombi, som rymmer mycket. För den som behvöer mycket plats, stor hund, barnvagn, utrustning osv är det här rätt modell. För oss andra är 5-dörrars modellen fullt tillräcklig.

Och vad är det nu som gör att man fångas av bilen, i mitt fall fronten. Jag har en 407:a och känner igen mig, det är något med front opch linjespelet över motorhuven, vindrutan lutning som säger att den här bilen är på väg. I mörker har jag upptäckt belysningen fram som aldrig syns i en bilhall. linjespelet i desigen går igen längs sidorna och ser ut som en vind som blåder, inbjudande.

 

Jag brukar börja med att öppna bakdörren när jag ser på bilar, här ser man direkt riktiga rejäjla sittdynor, dörrkarmen är nästan vinkelrät och gör det lätt att kliva in i bilen eller t ex hjälpa barn i baksätet med barnstol utan att riskera att slå i huvudet i dörrkarmen. Rutorna var tonade på "min" bil, skönt för dom i baksätet.

Nu är det dags att sätta sig bakom ratten, det var lätt att snabbt få till det med insgtällning av stol och ratt, men efter några km körning så ändrade jag ratten lite, såg inte hela instrumenttavlan.

Lätt att hitta dom primära instrumenten speciellt för en Peugeotägare. Efter ett tag uppstår nya behov men det var lätt att förstå vilka knappar och vred som skulle användas.

Jag återkommer om själva körningen, starkt vanebildande, ska iväg nu

mvh Bengt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mörkerkörning

Sent på lördagskvällen körde jag en runda för att testa hur bilen känns i mörker.

En fantastiskt bra funktion, som jag inte ens visste fanns, är sensorn i innebackspegeln som känner av strålkastarljuset från bilarna bakom och automatiskt dimmar ner backspegeln så att man inte bländas! Väldigt väldigt tacksamt! Även instrumentpanelen är bländfri, tycker det är väldigt behaglig belysning.

Både halvljus och helljus är bra, fin sikt både långt fram och åt sidorna. 

Måste tillägga att de flesta reglage sitter på helt rätt ställen. Det räckte med att ta en kik första gången jag satte mig i bilen för att sedan har koll på vad de viktigaste funktionerna sitter. Jag är också väldigt positivt överraskad till hur pass "nära" allt sitter - som tjej med kanskte inte världens största händer som är van vid att behöva släppa ratten med ena handen för att nå spaken för blinkers, helljus etc är det fantastiskt skönt att faktiskt kunna nå alla spakarna UTAN att behöva släppa ratten! Det har nog aldrig hänt innan :) Det enda jag kan klaga på är placeringen av reglaget för stolsvärmen... Hade inte killen på bilfirman visat vart det reglaget satt, så hade jag aldrig hittat det! Utsidan av sätet är ingen optimal placering, speciellt när det inte är någon belysning i det...

Panoramataket imponerar även i mörker. Trodde det skulle kännas störande med ljus från gatlyktor som flackar inne i bilen, men det gjorde det absolut inte. Det kändes helt naturligt!

Idag packar jag bilen full med tjejkompisar och åker på julmarknad - återkommer med betyg angående utrymme för shoppingkassar och benutrymme i baksätet :)