Idag tog jag bilen till jobbet eftersom jag ville se solen genom det underbara taket.... garaget på mitt jobb är litet
Efter en massa rattande och tacksam över sensorerna bak så trixade jag in bilen och lyckade även få ut den utan en enda sammanstötning.
Provade så det roliga, snirkliga vägar med många hastighetsförändringar.... tyvärr var det kallt och korta utflykter vid tidigare färder, vem kom på att placera stolsvärmereglaget helt osynligt för föraren? Jag visste var det satt men hade ingen aning om hur jag skulle skruva och inte var det upplyst heller, fick helt enkelt stanna när rumpan höll på att brinna upp men innan jag accepterade mig besegrad av en knapp hade jag varit över på mötande vägbana vid flera tillfällen för att se om jag kunde möjligen lyckas ställa om den.
Nå väl, på väg rejält... Dottern var imponerad av taket och undrade var snabbfällningen till sätet fanns så hon kunde titta på stjärnorna men jag har fortfarande inte hittat den. Fyra mil (drygt) på 70-väg i snällt tempo och bilen gick som en dröm men när jag sen blev ensam i bilen och skulle hem så testade jag lite mer (ensam är garanti för att slippa skrik från passagerarsätet) och i kurvor och backar krävs det massor med växlande, det går inte att starta på tvåan och det är kort kort kort mellan de växlarna (kanske beror det på diseln men har inte för mig att min pappas förra Ceed (enda diseln jag kan jämföra med) var så känslig). Växlade och körde, kändes lite som jag kan tänka mig att det är att köra rally. Något som jag funderar över är hur mycket spolarvätska det går åt, försökte spola av rutan i motsol och den bara pumpade på.... det tog en lång stund innan jag såg något alls och var tacksam att jag kände vägen då. Behövs det verkligen så mycket spolarvätska för att få bort lite smuts som framförvarande bil skvätt upp? Det behövs inte på bilen jag äger.
Hemkommen efter jobbet så lät jag sambon prova.... 193 cm och lite stel efter 8 timmars sömn (han jobbade natt) så får man vara tacksam att ingen hade parkerat bredvid oss för det var inte lätt för honom att ta sig in i bilen, sidostolpen sittar långt fram och han fick trixa sig in men väl på plats så njöt han av accelerationen samtidigt som han gillade den stora rutan som gör att även vi med lång rygg ser massor. Han fick träna vid flera stopp men det är trångt att ta sig in i den ganska rymliga kupén.
Min stora fundering efter en härlig dag är dock hur man ställer om bränsleförbrukningsindikationen för när jag började köra hade jag 88 mil kvar att köra enligt min förbrukning och när jag kört 10 mil hade jag 114 mil kvar, jag är inte jätteintresserad av att veta att den bil jag kör drar 0 liter i nedförsbacke har större intresse av att veta medelförbrukning senaste milen eller kanske under resan. Till slut hittade jag även en farthållare, den var gömd bakom ratten och inte lätt att göra något åt när man körde.
Sammantaget var det hela dagen en rolig bil om man bara gör som den vill och växla ger mig en känsla av att vara närvarande i körandet! Imorgon blir det massa fler mil för det är en rolig leksak :)