Trosa - Ullared tor 85,7 mil

Vi är inga vana Ullaredsresenärer.  Så, när bilförsäljaren föreslog en tripp dit, förmodligen mest på skoj, så tänkte vi, varför inte. Strax efter halv sju lördag morgon, är vi färdiga att åka. Det lätt snöfall och -5 grader. Bilen startar, som alla gånger, på direkten. AC:n fungerar utmärkt. Det blir snabbt varmt och sedan är det väldigt behagligt i bilen. Ett stort plus för de individuella reglagen.

Under resans gång är det alla tänkbara vinterväglag, från kraftigt snöfall till nästan sol med plogade vägar. Bilen är utrustad med dubbfria vinterdäck vilket sägs vara orsak till att styrningen inte var exakt utan man får  hela tiden parera lite.

Efter ca 19 mil vär det dags för en fika och påfyllning av spolarvätska. Den vita bilen är nu långt ifrån vit.

Vi sitter fortfarande väldigt bekvämt. Bortsett från vädret så är körningen toppen. Man har väldigt bra sikt ut genom rutorna. Den accar förvånansvärt bra. Klagomål på att de yttre backspeglarna skulle sitta för långt bak, är inget vi reagerar på.

Displayen över radion och tiden är mycket tydlig och lättläst. Ett stort plus för de tre luftutsläppen fram. Inte för att vi använde dem utan för att de var just tre. Känns ofta som om baksätespassagerarna blir lidande när det bara finns två. däremot så är mittkonsolen/armstödet/drickahållaren inte bra placerad. Maken slog i armbågen ett flertal gånger. Han tyckte även att växelspaken satt en aning för långt bak, vilket blir lite minus för körställningen.

Efter 3 timmar inne på affären, utrustad med en väldigt stor portion tålamod, är det dags för hemfärd. Det var ju inte bar vi som var i Ullared den dagen. Vi har inte handlat så mycket så bagaeutrymmet, som för övrigt rymmer betydligt mer än vad man kan tro, räcker och blir över.

Ett minus för den breda kanten under luckan som i det här läget är otroligt smutsig. Jag som då är ganska kort, 163cm, kommer emot den flera gånger när jag ska lasta in grejer.

När vi kommer tillbaka till Trosa har vi kört 85,7mil med en snittförbrukning på 0,44l/milen.

Bilen har helt klart klarat testet för långresor. Trevlig att köra, behaglig att åka i och snål. Väldigt snål.

 

 

Familjen

Fredag. Nu kom familjetestet. Yngsta dottern skulle hämtas i Stockholm. Vi skulle mellanlanda i Årsta Havsbad och plocka upp pojkvännen i Nynäshamn och sedan tillbaka till Trosa. Vi var väldigt spända på vad de skulle tycka om baksätet. Mellandottern hade tagit en snabbtur med bilen och även testat baksätet. Tanken var att hon skulle åka med på vår långtur på lördagen, men efter att ha provat baksätet tackade hon nej.

Jag hade flyttat fram passagerarsätet en bit eftersom dottern är ganska lång (175cm?). Jag satt fortfarande väldigt bekvämt och hon hade inga problem med att få plats med benen. Även bakom förarsätet var platsen tillräcklig för pojkvännen. Däremot så var det trångt för maken som är 180cm. När förarsätet var inställt för honom så kunde han inte sitta bra bakom det. Ett stort minus för nackstödet som tryckte fram hans huvud, så det blev väldigt obekvämt. Ungdomarna tyckte i alla fall att de satt väldigt bra. Ett plus för armstödet i mitten med förvaring och drickabehållare.

Hämtningen

Så, då var det äntligen dags att hämta bilen hos Stenbergs Bil i Bettna. Vi skulle få testa en Peugeot 308 SW kombi. Kombi lät väl så där. Men vad sjutton, en kombi är också bil.

Jag blev positivt överraskad när jag fick se bilen. Den såg inte alls ut som en tradtionell kombi, utan mycket ärtigare. Den såg inte på något sätt stor ut. Försäljaren gick igen bilens funktioner och jag frågade efter sätesvärmaren eftersom jag förstått att många fått leta efter den.

Nästa plus kom när vi satte oss i bilen. Vad rymlig den kändes! Vi kör Seat Alhambra i vanliga fall och är väldigt bortskämda med rymd i bilen. De flesta nyare bilar har så smala rutor, så det känns ofta instängt, men inte här. Sätena kändes bra, som om de skulle klara en långtur utan träsmak. Ett minus dock för spaken som man ställde in ryggstödet med. En vanlig ratt fungerar i vårt tycke mycket bättre och då är lättare att få in en exakt possition.

Körningen hem blev en ren transportsträcka i vinterväglag, utan större funderingar på vad som var bra eller dåligt.

Peugeot 308 1,6 Hdi

Bakgrund
Som många andra har jag fått äran att provköra en Peugeot 308 1,6 Hdi under en långhelg. Bilen var en 5-dörras 1,6L dieselmotor med automatväxellåda. Bilen hade generöst med extrautrustning och man försökte använda så mycket som möjligt av det bilen hade att erbjuda.

Den kördes i Stockholm i både stadstrafik, de vanliga köerna på Essingeleden och en långfärd till Ullared på motorväg och landsväg.
Vädret varierade mellan blött, torrt och snöstorm.

Vi, jag och min sambo turades om att köra för att kunna hitta för- och nackdelar för oss båda eftersom jag är lite kortare och inte haft körkort så länge medan han är längre och har haft körkort och erfarenhet av olika bilar i 10 år.

Denna recension är baserad på vad båda tyckte om bilen.

bild 1

 

bild 2
 

bild 3

Komfort
Komfortmässigt gillade vi bilen. Den hade en mjuk fjärdring och klarade gupp och alla möjliga hinder och hål på vägarna galant.
Stolarna var sköna och man satt mycket bra i dem. De vi provade hade möjligtvis en liten sportigare stol vilket innebar en liten skålning i sätet. Man gled varken fram eller bak i stolen och vid lite hastigare kurvtagning så satt man på plats även när sidokrafterna gjorde sitt.

Jag som är ganska kort kunde utan problem ställa in sätet som jag önskade och satt bekvämt. Sambon som är längre hade inte heller problem att ställa in sätet och sitta bekvämt.

Baksätet hade gott om utrymme för att vara i den klassen. Dock kan den kännas lite trång om en längre person än 180cm sitter i förarsätet och en lika lång sitter i baksätet. Stolarna är liksom i framsätet bekväma och även något skålade. Fyra personer sitter gott och väl i denna bil. Fem personer kan absolut få plats men inte för längre resor.

bild 4

bild 5

Prestanda
Dieselmotorn har ett bra vrid dock funkar det betydligt bättre i stadstrafik än i motorväg och landsvägskörning när omkörningar är betydligt vanligare. 0-100 går inte så fort och det förväntar man sig heller inte av en 1,6L-motor som är miljöklassad. 

Ett ”älg test” gjordes inte men styrningen och fjädringen jobbade bra ihop när man tog mindre rondeller lite hastigare. Det hala underlaget på vägarna så understyrde den något men inget allvarligare än att antisladd-funktionen blinkade till och gjorde sitt jobb.

Motor/växellåda
Motorn är som sagt en diesel på 1,6L. Den levererade ca 112 hk och ska ha ett vridmoment på 270nm vid 1750 varv (uppgifter från Peugeots hemsida). För att vara en lite motor så är det relativt pigg. Den reagerar snabbt när man har lite fart och vill öka hastigheterna. 

Växellådan däremot som är en så kallas MCP är något vi inte kunde vänja oss vid. När man rullade med bilen så svarade den snabbt på accelerationer men under växlingarna så gick det väldigt långsamt och det kändes nästan som om man hade en manuell växellåda.

1:an till 2:an var väldigt kort och kändes som om man inte fick upp farten förrän man varvade lite mer på 2:ans växel. Det upplevdes som mindre bra, speciellt när man i stadstrafik måste köra ut från en korsning eller in i en rondell fort. Väldigt irriterande var det när man ändå hade lite rull på bilen att den var så snabb på att växla ner till 1:an och ville använda sin ”Start/stop-funktion”. När man hade lite rull på bilen och den hade 1:an i så var ettan så kort att den ryckte ganska mycket och växlade snabbt till 2an. Man hade väldigt lite kontroll så att säga.

För en vanare förare så vet man att om man under acceleration släpper något på gasen så växlar den upp och sen gasar man på mjukt igen. Men en ovan förare tycker nog det känns lika ryckigt som en manuell växlad bil.

En detalj vi också reagerade på var att man dels kunde ha den på helautomat, men kan kunde även då använda växlingspaddlarna för att växla när man kände. Man kunde även använda den manuella växlingen och man satte växelspaken på manuell. Det vill säga att man hade tre olika alternativ att växla bilen på vilket kände lite ”overkill”

Exteriör
Bilen är stilren med en sportig look även fast denna inte var i sportutförande. Vindrutan är stor och ger bilen ett väldigt aerodynamiskt utseende.
Man ser på långt håll att det är en Peugeot med sin avlånga och lite spetsigare front.

För att vara en bil i Golf-klass så kändes den väldigt bred och stor.

Framlamporna är stora och syns tydligt samt att den har de numera trendiga ledlamporana nertill i kofångaren fram. Ett stort minus måste vi påpeka är helljusen som var rent utsagt usla. Vi körde ner till Ullared och motorvägarna och landsvägarna är ej belysta och det är väldigt mörkt. Heljusen hjälpte inte mycket och lös inte många stolpar fram. Xenonlamporna får man hoppas är bättre och ger ett bredare lusomfång.

Sidospeglarna är stora och ger en bred synd på vad som kommer från sidan. En bra detalj var att de vinklades in automatisk när bilen låstes.

Bakrutan var också stor och hade en torkare. Sprutningen av spolarvätskan på den gillades dock inte. Den sprutade mycket åt gången och när torkaren vevade fram och tillbaka stänkte den ganska mycket åt sidorna.

Där handtaget är för att öppna bakluckan var också något trångt. Lite snö och skit gjorde att man direkt smutsade ner halva handen för att öppna bagageluckan.

bild 6

bild 7

bild 8

bild 9

Interiör
Interiören är det många som klagar på när det kommer till franska eller japanska bilar. Man tycker att de inte håller en hög kvalité på instrumentbrädan och dyl. 

Här har fransmännen jobbat bra. Ratten är riktigt skön och greppvänlig. Instrumentbrädan känns väldigt solid och stolarna väldigt bekväma. De vita mätartavlorna ger den en liten touch i sig och de syns väldigt bra. Utrustningen vi hade var generös. Färddator, elspeglar, elhissar, AC, automatisk avbländande backspegel, larm, krockkuddar överallt, radio men USB-uttag, regnsensor, panoramatak m.m.

Panoramataket på Peugeot är något av dess signum. Det ger ett lyxigt intryck och de som sitter bak har en riktigt bra utsikt och ljusinsläpp.

Radion i denna bil tycker jag hade ett lite äldre utseende. Jämför man vad andra konkurrerade modeller har för radio så kändes denna snäppet äldre och efter. Dock hade den alla funktioner man önskade och att koppla in sin iPhone till den var inga problem. Ljudet var också väldigt bra.

Vi kan inte heller vänja oss vid alla dessa knappar och reglage som sitter ganska osynligt bakom ratten, farthållaren bl.a. Om man inte är van vid dessa spakar så är det svårt att under körning se vad de gör eftersom man måste vrida ratten för att se vad som står. Lite jobbigt. Man borde kunna integrera de i ratten på något sätt. Sen är vi inte så mycket för den orange färgen som vi inte tycker passar in med de vita tavlorna.

En litet minus tyckte vi också var stolsvärmen som satt ganska osynligt på nedre ytterkanten av stolen i ”analogt” format. Man kunde inte heller där se vad de var på för värme och det kändes gammalmodigt att ha de på så sätt och inte vid alla reglage i mitten av panelen.

Bagageutrymmet var också helt suveränt. Man fick plats med kassar, kartonger, och lite mer om man så ville. Öppningen var stor och det var inte något problem att få in något otympligt i bagaget.

bild 10

bild 11

bild 12

bild 13

bild 14

bild 15

bild 16

bild 17

bild 18

bild 19

Ekonomi/miljö
Denna bil är en miljöklassad bil. Det innebär att den är dels skattebefriad i 5 år samt att CO2-utsläppen är knappa 100g/km. Det bästa av allt som kommer att kännas i plånboken är att den är otroligt bensilsnål. Vi körde i helgen lite stadstrafik i Stockholm, åkte runt för att handla och äta samt åkte till Ullared och tillbaka (från Stockholm) på en tank. Vi körde totalt ca 1060km på EN tank. Då hade vi ca 120km kvar enl. färddatorn och vi var inne på reserven också. Helt otroligt måste vi säga!

bild 20

bild 21

Grundpriset på denna modell ligger på ca 194 900:- vilket är mycket konkurrenskraftigt.

Så lite kort och gott…
Den får ett stort minus för helljusen (som tidigare nämnt mycket dåliga under mörkerkörning på landsväg)
Ett stort plus återigen till bilen för att den var så snål. En tank alla dessa km. Grymt!

Bilen hade även lite andra små finesser.

bild 22

bild 23

Vi vill slutligen ge denna bil 3,5 av 5 möjliga.

Vi tycker absolut att det är en bra peng för denna bil och det finns säkerligen köpare.

Kan avsluta men att berätta att bilen fick även 5 stjärnor av 5 möjliga av EURO NCAP.
 

Peugeot 308

Riktigt roligt att vara en bland de utvalda testpiloterna som fick möjlighet att låna en Peugoet 308. Man tar ju till sig bilen mer om man får låna den över några dagar än om man får låna den i en timme eller så. Så här kommer min resumé av helgens Roadtrip (29 november till den 3 december) med Peugoet 308.

Jag hämtade ut bilen torsdagen den 29 november på Stenbergs Bil i Katrineholm. Ett litet lyckorus infann sig när jag steg in på bilfirman för att få nyckeln till bilen, jag kan ju inte sticka under stolen med att jag tycker det är så roligt att ha blivit en av dem som fått bli testpilot för Peugeot 308.
Väl på plats så vart jag bemött av professionell personal, super trevliga och väldigt kunniga.
Jag kände direkt när jag körde iväg med bilen att den tilltalade mig då den var en mycket trevlig bil samt mycket trevlig körupplevelse. Framförallt kändes den så rymlig!

Min Roadtrip började med en sväng till Stockholm, en tur på ca 16 mil fram och tillbaka. Då sträckan är landsvägskörning så upplevdes bilen som stabil och säker. Ett gott betyg var att man inte behövde växla ned när man hade 6:ans växel och skulle göra en omkörning. Skall jag jämföra med den bil jag har idag som är en automat så kände jag att ju mindre jag behövde växla dessto bättre, och det klarade denna bil galant just att det inte behövdes växlas ned vid en omkörning.
Rolig att köra och samtidigt en känsla av en säker bil, särskilt när det har varit detta hala och snöiga väglag.

Nästa resa blev till Lammhult i Kronobergs län, en tripp på ca 29 mil enkel resa från Katrineholm med stopp på hemvägen i Jönköping för övernattning för att sedan ta oss hem igen till Katrineholm. Jag och min käre make körde i ett streck ned till Lammhult, vilket kändes i kroppen. Framsätena fick en känsla av hårdhet samt att det var lite svårt att ställa in sätet vid svanken vilket gjorde att ryggen vart trött. Då man kör så långt var det väldigt funktionellt med farthållaren den är guld värd!
Fick en känsla av att bilen snittade på en bränsleförbrukning på 0,4-0,6 l/mil när vi körde landsvägskörning. Bilen har en tendens att bli lite bullrig/burkig inne vilket man märkte när man körde längre sträckor, vet inte om det kanske berodde på de dubbade vinterdäcken, men det var något som både jag och min man uppfattade som tråkigt med en ny bil. 

Lite andra fördelar respektive nackdelar med bilen;
- Superbra med backsensor
- Bra att backspeglar fälls in vid låsning av bilen
- Riktigt snygga frontljus med lysdioderna framtill på bilen gör att den ser tuff ut

Nackdelar som skulle kunna göras bättre på denna annars så trevliga bil är att använda sig av keyless entry vilket känns mer framtid än sätta i nyckeln i tändningslåset och att man slipper leta efter nyckeln i fickan, men detta finns säkert som ett tillval. En annan sak som vi hakade upp oss på var att reglaget på stolsvärmen på sidan av sätet närmast dörren på bilen inte lyste, denna tid på året är det nästan konstant mörkt och innan man fick kläm på vilket håll man skulle vrida för att reglera värmen kan man med ett enkelt lyse visa temperaturen. Placeringen kändes inte optimal för stolsvärmen.
Dock minus för de funktioner som finns "bakom" ratten, såsom radion och farthållaren. Bättre att försöka skapa funktioner som finns på ratten så man inte behöver sträcka på huvudet för att se var man skall trycka, kan vara en trafikrisk.

För att sist men inte minst ge denna mycket trevliga bil ett betyg så kan jag varmt rekommendera den!
Personligen är jag mycket för att det skall vara funktionellt- och designmässigt i en bil. Den skall tilltala mig både utvändigt och invändigt samt ha det lilla extra! Denna bil når inte riktigt upp till mina förväntningar och får en 4 av 5 möjliga av mig.

Vill tacka Stenbergs Bil i Katrineholm samt Smartson för att jag fick testa Peugout 308.








 

Sista dagen

Tidig morgon idag!
Kom ut till bilen 05:30, termometern visade på -14 grader!
Blev lite förvånad att den inte startade på första försöket!! Ingen av de Saabar, Volvo eller VW jag haft har det varit några problem med trots kallt väder! Men det kan ju vara skillnad på dielsel och bensinare förstås!
När bilen startat kom den dock snabbt upp i temp i kupén, defroster på framruta hade varit öskvärt! :)

En sak som jag stört mig på de här dagarna är att spolarvätskan inte fungerat alls! Det finns vätska i men då det varit några minusgrader hela tiden verkar den ha frusit! På e bil som säljs 2012 tycker jag man borde ha löst detta problem som uppstår varje vinter i Sverige!

inget fönster har gått att dra ner på hela dagen!

Nåväl, resan mot Stockholm tog i alla fall sin början, 38 mil låg framför mig, Jag som alltid haft större bilar upplever denna bil som en stor bil när man sitter bakom ratten, dock i farter över 130 märker man att den inte har samma tyngd. Detta är dock ett mindre problem eftersom högsta tillåtna hastighet är 120 ;) och i den farten känns bilen stabil och trevlig att köra!

Sätena är mkt bekväma även vid långresor och man sitter bekvämt och avslappnat, vilket gör att man inte blir trött i kroppen och känner sig fräsch även efter nästan 4 timmars körning!

En detalj som behöver justeras är dock att hastighetsmätaren och farthållaren ite visar samma hastighet, mätaren ligger ständigt två kilometer över farthållarens! Bilens hastighet ligger också stadigt 6 km/h lägre än vad gps:en visar. Detta är något som dock verkar finnas på alla bilar! Men jag förstår inte vitsen med det, varför inte justera in så att hastighetsmätaren visar rätt hastighet?

Bränsleförbrukningen är riktig bra, efter att ha kört totalt nästan 100 mil finns det fortfarande bränsle till närmare 20 mil kvar enligt färddatorn! När man är van vid bensinare känns det otroligt bra! :)
I stockholms köer kom ecodriving till sin rätt också, mycket trevligt!

Benutrymmet bak är dock alldeles för litet när man är över 1.80! Men det är ju trots allt en småbil så det är inte oväntat!

Insteget i fram är väldigt bra, lätt att komma in i bilen, när man som jag har stolen i bakersta läget kommer ryggstödet bakom mittstolpen. Detta tillsammans med dörrens form gör dock att utsteget blir aningens krångligt. Man kommer så långt bak att det är lite omständligt att kliva ur bilen. Det bör sägas att jag inte har några rörelseproblem.

 

Totalbetyget för bilen blir med beröm godkänt!





 

Slutsummering

Nu har jag återlämnat min testbil till den trevliga personalen på Bilhuset i Piteå, det var en Svart Peugeot 308sw kombi 1,6 e-HDi med 112hk och 6-växlad manuell låda som slog om till 2000 mil under testperioden. Vi har kört ca 75 mil med under testhelgen, men vi lyckdes inte köra slut på bränslet i tanken :)

308:an är ingen bil som skulle passa vår familj, jag skulle tex. inte vilja haka på en hästtransport med hästar i på dragkroken (308:an får dra max 1400Kg). Med tanke på att vi har en tonåring i familjen så räcker inte heller beutrymmet i baksätet till för att hon skall kunna åka skönt. Förarstolen var inte heller utformad för att passa min kropp, den har dålig svankstöd och korta säten med dåligt lårstöd. Däremoet var annars förarmiljön lättäverskådlig och lättmanövrerad, bra takhöjd och gott om benutryme för passageraren (om ingen sitter bakom i baksätet). Nära till dom nädvändiga reglagen som sitter runt ratten (radio, fartållare mm).

Den lilla "klena" 1,6 liters dieselmotorn på 112hk blev en possitiv överaskning för mig, bra tryck vid acceleration och omkörningar, det var inget problem att göra omkörningar på 6:an i motorvägshastighet.

Slutligen vill jag tacka Smartson.se för att jag fick möjligheten att vara testförare i detta test av Peugeot 308 och ser fram emot att få möjlighet att vara med i fler spännande tester.

Sista dagen

Svinkallt -15! Startade utan problem. Defrostern återigen helt suoperb. Snabbt bort med isen från insidan av framrutan. Värmen kommer snabbt upp i bilen trots den stora volymen. Blir några turer till olika ställen innan jag lämnar igen den i eftermiddag till Peugeot i Sätra.

Ska tacka Stefan och Emanuel på Peugeot Sätra för ett mycket trevligt bemötande, bra information före och efter återlämnandet i eftermiddags.

Slutomdömet om 308an är att det är en trevlig och pigg bil som sväljer massor av last. Superbt enkelt att koppla bort krockkudden på passagerarsidan när dotter ville sitta fram i "sin nya" bil.

Bra acc och lågt varv på motorn. Härligt med 6-växlad låda.

Passar bra för den som ofta ska lasta stora och skrymmande saker: barnvagnar etc. Eller annan stor last: hockeybaggar.

En idrottslärarbil helt enkelt.

Vinterväglag

Idag tog jag en sväng inåt landet, det blev en tur på ca 26 mil med varierande väglag, barmark, snö & is. På spårig vinterväg ville bilen vandra lite fram och tillbaka mellan spåren, vilket kan upplevs otäckt. Jag gissat att det har att göra med bilens hjulbas som är något smalare än på en "stor bil".

Även idag kan jag konstatera att det finns gott om värme i cupén, man behöver inte frysa. Däremot upptäckte jag att bromsbackaran vill frysa fast i bromsskivorna när jag kört på oplogad vilterväg med snörök och därefter stannar för att ta en fika. När jag 30 minuter senare skall kör iväg med bilen känner jag hur bromsbackaran "släpper" från bromsskivorna.

Snitt bränsleförbrukningen har idag varit 0,55 l/mil med en snitthastighet på 92km/h.

Summering av testhelgen med Peugeot 308

Bilen är tillbakalämnad och det är dags att summera!

Vi fick prova en Peugeot 308 kombi 1,6 HDi

Om jag ska försöka sammanfatta vårt helhetsintryck i en mening så blir det; "Inga jätteöverraskningar med denna bil men heller inga besvikelser."  Därtill finns givetvis detaljer som är plus eller minus i kanten. Jag går igenom det vi lagt märke till som jag tycker är av vikt nedan;

+ Motor: Relativt bra tryck och drag i bilen! 
+ Bränsleförbrukning: Vi fick som sagt en diesel. Har inte hållit exakt koll på förbrukningen men uppskattningsvis har vi åkt ca 40 mil i helgen och förbrukat en halv tank. Då har vi kört blandad körning, dvs stadskörning, landsväg och motorväg. Bra betyg tycker vi, detta var nog en av de bränslesnålaste bilarna vi kört, minusgraderna till trots.
Stort plus!
+ Lastutrymme: Har som sagt både storhandlat och varit till återvinningscentralen, och som jag nämnt i tidigare inlägg om detta så är vi positivt överraskade av utrymmet. Rymlig bil trots att den inte ser så stor ut!
+ Lätthanterlig: Åtminstone den bil vi provat hade en ganska basic interiör. Upplevde dock inte detta som en nackdel utan som lätthanterligt och funktionellt. Personligen gillade jag att det mitt fram, högst upp på instrumentbrädan tydligt framgick ungefär hur långt vi kunde åka innan det var dags att tanka.

Basic men lätthanterligt och funktionellt!

 

- Lite klent helljus: Se tidigare inlägg om detta!
- Trångt pedalutrymme: Framförallt för de med större fötter blir det lite trångt vid pedalerna. Lite mer vidd mellan pedalerna hade underlättat.

Lite tight mellan pedalerna ger ett litet minus.

Som sagt en bra bil som funkar utmärkt för vardagslivet!

 


 

Mörkerkörning

Igår eftermiddag blev det tillfälle för riktig mörkerkörning.
Helljusen var i klenaste laget jämfört med tidigare erfarenheter.
Trots justeringar som iofs förbättrade, tyckte vi inte att ljuset nådde så långt som vi skulle vilja.

Till återvinningscentralen

 

'

 

 

 

 

 

 

Igår testade vi lastutrymmet nästan till max. Har gått igenom vindsförråden och rensat tidigare så det var dags för en slängtur.

Bra med utrymme och lätt att fälla sätena där bak. Överlag är vi positivt överraskade av bilens lastutrymme som är större än vad det ser ut att vara.

3e dagen

Dags att rensa lite snö och rimfrost från rutan

Lite långt till mitten tyckte min sambo Helena...

Bakrutan fixade defrostern på nolltid.

Solflickorna trivdes i bilen. Det enda dom hade synpunkter på var solen genom sidofönstren.

På vägen hem blev till att testa lite rusningstrafik. Märks att den döda vinkeln är större än på min vanliga bil. Vrida på huvudet för att se om det finns plats att smita in i köerna fungerar ju också.

Härligt med kontrollerna till radion som sitter vid ratten.

Återigen bra med backsensorerna vid Coop Västbergas eländigt trånga parkering.

Parkerat bilen nöjd och belåten i Bredäng.

Lastutrymme och omdömme

Dagens långfärd gick Norrut längs E4:an till Haparanda och Ikea, där det blev en del inköp, frågan var om våra paket skulle rymmas i bagaget, eftersom ryggstödet i baksätet är delbart 1/3 eller 2/3 så löste det sig. Vi fällde 1/3 av ryggstådet så dom långa paketen kunde skjutas in i baksätet där även dottern fick plats på den andra delen som inte var fälld.

Totalt har vi kört 36 mil idag med en snittförbrukning på 0,54l/mil (enligt färddatorn) med en snitthastighet på 94km/h.

Dagens intryck av bilen har varit blandade, i motorvägshastighet är vägljudet ganska högt (kan bero på dubbdäcken), men det är även vindbrus i dörrarna. Bilen kändes lite vinglig på vägen vid högre hastigheter. Stolarna har dåligt svankstöd och sittdynan känns kort för mig som har långa ben, så långa resor blir tröttsamma både för rygg och ben.

308:an känns däremot riktigt kvick med tanke på motoreffekten. Det fanns bra med kraft för omkörningar i motorvägsfart utan att växla ner från 6:an.

Trotts -13 grader ute var det bra med värme i cupén, och fläkten klarade av att hålla alla rutor imfria även den gigantiska vindrutan, Tack vara vindrutans storlek har man bra sikt från förarplats.

Xenon belysning borde vara standard på alla bilar idag, 308:ans belysning tycker jag verkar vara gjord för stadskörning, trots relativt stora glasytor i fronten så är helljuset svagt.

Trång

Idag lastar vi in familjen (fru och dotter) i 308:an och åker en längre tur norrut efter E4.an.

Dottern klagade en del på benutrymmet när hon satte sig i bilen bakom förarsätet som är inställt för mig som är 188cm. Frun tycker däremot att det är bra med utrymme vid passagerarsätet fram.

Klädd i vinterskrud

Lördag morgon -13 grader och nysnö, ingen motor och cupévärmare i bilen. Varmkörning på tomgång är ju inte så miljövänligt, så det blev kallstart och sätta sig i kall bil och åka iväg....

2a dagen

Började med att få sopa av den snöiga bilen. Värmen på fram och bakrutan är ju helt suverän. Sedan blev det en tur ut på landet för att hämta ett akvarium på 275 liter med tillhörande benställning - rymdes utan problem med fällda baksäten.

Skönt att glida med cruiscontrol längs Essingeleden och E18.

Blev en sväng ut i den natursköna skogen vid Huddinge Jaktvårdsförening också.

Värmen i bilen verkar funka bra. -6 grader hela dagen.

I morgon ska det bli en tur till Tyresö med bilen full av Solflicksgymnaster.

2:a dagen

Vintermorgon med nyfallen snö och några minusgrader. Bakrutevärmaren kom snabbt igång och smälte den lilla is som fanns på rutan. Bilen startade givetvis utan några problem alls!
Formerna på bilen gör att det är lätt att borsta bort snön.

Lillgrabben på 8 år gillar bilen också, tycker den ser häftig ut och är skön att åka i, han sitter bra utan bilstol också!

Bilen går bra och än har bränsenålen knappt rört på sig, vilket bådar gott! :)

Snart blir det en 10milaresa med blandad körning, saknar färddator som kan visa bränsleförbrukningen dock!

Jag måste också nämna att jag tycker det är mkt positivt med den rymd bilen bjuder på invändigt, gott om höjd och utrymme, ska prova baksätet i bästa Christer Glenningstil senare också! ;)

2:a dagen med 308:an

Nu är snart 2:a testdagen slut, först ska jag hinna med ett blogginlägg om dagen.

Idag har det bara blivit stadskörning, lite parkering i stadsmiljö har jag också hunnit med. Jag har lite svårt att "hitta hörnen" på bilen, framför allt fram, trotts mina 188cm så ser jag inget av dom främre hörnen på bilen, vilket jag tycker är negativt då bilen inte heller är utrustad med parkeringsradar varken fram eller bak. Bakändan  är lättare att hitta eftersom den slutar direkt bakom rutan.

Jsg blir dock fascinerad över bränsleförbrukningen, i 50 km/h på plan väg drar den bara 0,25l/mil (enligt färddatorn). Idag hittade jag även hastighetsbegränsningsfunktionen (vilket långt ord), den är praktisk i stadsmiljö så man inte blir stoppad av farbror polisen pga. fortkörning. När vi likaså är inne på miljö och bränsleförbrukning så kan jag konstatera att bilen är utrustad med ECO start/stop funktion (nej, det var inte mortorstopp jag fick i trafikljusen), vilket också bidrar till 308:ans goda miljöegenskaper.

Så här långt tycker jag att Peugeot 308 fungerar bra som stadsbil, kvick, smidig och bränslesnål.