Jag har provat Peugeot 308 med "manuell automat" dvs en växellåda där koppling och gas regleras av bilen självt när man byter växel eller accelererar/bromsar. Det kan vara svårt att vänja sig vid den "paus" som uppstår i acceleration när bilen växlar upp. Bilen övertar temporärt gasen och dämpar denna medan växlingen sker, därefter återfår föraren kontrollen. Det uppstår då en "dipp" i accelerationen då bilen hanterar koppling/gas internt. Visserligen uppstår det även till viss grad om man själv hanterar koppling/gas vid en manuell låda men då är man själv med i processen och känner inte av dippen på samma sätt.
Så ett råd till den som överväger denna typ av växellåda är att provköra en sådan bil så du känner om du trivs med modellen.
Själv skulle jag hellre välja en manuell låda vad jag provat hittills. Man *kan* träna sig att minimera dessa pauser genom att hjälpa till med att själv minska gasen innan bilen gör det men det är inte en riktigt helgjuten lösning. Dock när man kommit upp i 6:e växeln så är det ingen skillnad mellan manuell eller denna låda, Bilar med konventionella automatlådor växlar ofta väldigt diskret och det kan inte denna låda erbjuda. Däremot erbjuder den tveklöst högre verkningsgrad/mintre energiförluster, i nivå med en manuell låda.Systemet med paddlar vid ratten för växling upp/ner och sportläge är ganska onödigt och används sällan eller aldrig då denna motor inte behöver, eller inbjuder till att växlas på det sättet. Den har mkt fin segdragning och ger bra vrid på lågt varvtal.
En kort video bifogas av proven när det gäller bränsleförbrukning...
Utlovade ca 0.36 l/mil landsväg uppnås vid ca 90km/h. Men i praktiken på europaväg blir det tråkigt att ligga i den hastigheten. Man blir omkörd av alla bilar och 308:an är en medelstor modern bil med högfartsegenskaper som inbjuder till en annan nivå. I praktiken är upp till ca 140 km/h en bekväm hastighet då bilen drar ca 0.6 l/mil diesel. Men man bör hålla hastighetsbegränsningar.Start/stopp-systemet för ECO-driving är lite för aggressivt och vill slå av motorn lite för snabbt i en del lägen. T ex när man skall in i en rondell och väntar på en lucka innan man åker in kan det röra sig om tiondelar av en sekund i responstid. Och motorn då stängs av i det läget kan det uppstå viss fördröjning när man trycker ner gasen innan motorn dragit igång. Man kan visserligen slå av ECO-läget med en knapp men ECO-läget borde enligt min mening vänta något längre innan motorn stängs.
Det tar litet tag att bli familjär med de olika kontroll-klustren med reglage för vindrutetorkare, farthållare och färddator speciellt om man inte läser manualen. Men efter ett tag och med hjälp av manualen lär man sig snart och förstår att det finns mkt tanke bakom utformningen för att kunna hantera reglagen besvärsfritt i mörker. Höga poäng där.
Sammantaget mkt fin dieselmotor och chassi på denna bil. Utveckligen har gått framåt. Realistisk förbrukning på Europaväg ca 0.5-0.6 l/mil men det är ändå mkt bra. Inte så störande vägbuller och mkt låg motor- och vindbrusnivå.
"Mitt" exemplar var inte utrustat med någon avancerad multimedia-anläggning eller navigator. Det börjar bli antikt med konventionell CD-radio men kanske det passar en mer mogen publik.