Jag har nu haft nöjet att prova på en 308'a under en helg, så för att testa den ordentligt blev det en ordentlig tripp på totalt 80 mil med hela familjen, dvs fru, en son på 2 år och mig själv. Vi tog och styrde kosan norrut från Malmö mot Trollhättan där farmor väntade.
Jag har vid tidigare tillfällen kört föregångaren 307, min kusins före detta bil, och gillade redan då den rymliga kupén. Storleksmässigt ska detta vara en bil i Golf-klassen, men den känns mycket större invändigt. Detta beror nog både på att det är både bredd och höjd i bilen så att det räcker till. Eftersom jag har passerat ungdomsåren med förkärleken till sportiga bilar, i vardagslivet vill säga, så känns det skönt att sitta i en ordentlig stol med bra stöd och att det finns utrymme ovanför huvudet även när man sitter i mer upprätt ställning. Känslan i materialet har blivit bättre än föregångarens och det verkar sitta ihop lite bättre än tidigare bilar från PSA-koncernen (jag ägde under något år en Citroen C4, årsmodell 2002, vilket var väldigt mycket mer plastig och sämre i kvalitetskänslan). Om man väljer en 308 med takfönster så får man ännu mer rymd i kupén, förutom ljus, vilket ytterligare förstärker känslan om ett stort utrymme.
Redan vid första turen från Peugeot-handlaren till hemmet blev jag lite förvånad över att det var så bra känsla i den 112-hästars miljöklassade dieselmotorn. Det var ett bra sug i motorn och man kände att det fanns lite kraft att använda i de lägre varvtalen. Jag som de senaste åren kört en Volvo V40 med liten motor för bensinförbrukningens skull fick ett litet leende på läppen när jag kände att det fanns något att använda utan att det skulle bli dyrare för plånboken och med miljöklassning som bonus. I 1,6 e-HDI motorn får man allt som behövs för en rapp och trygg vardagsbil, men söker du efter mer så har du nog inte tittat på miljöklassade motorer över huvud taget. Men får du chans så ska du nog kolla in Peugeots el-diesel hybrid som finns i 3008, 5008 och 508 med fyrhjulsdrift. Där finns det något som mer liknar en sportkänsla, trots att det är bilar som klarar nästa års strängare regelverk för miljöklassning, tack vare kombinationen med el-motorernas extra dragkraft.
Väl hemma var det dags att börja familjetesten... Började med att stänga av airbagen på passagerarsidan för att montera in sonens bilbarnstol. Det var inga problem med avstängningen då det görs enkelt med nyckeln vid sidan av handsfacket, men det blev lite annat med stolsmonteringen. Bilen var utrustad med Isofix vilket skulle underlättat om jag hade haft en Isofix-stol, men så är inte fallet utan jag har ett "arvegods" från en gammal god vän som sätts fast med spännband och säkerhetsbältet. Som Volvo-ägare har man varit bortskämd med öglor i stolens skenor att fästa banden i vilket gör det snabbt och enkelt. Så var det inte här, utan jag fick gå ner på knä och sticka in huvudet långt in under stolen för att hitta och nå runt infästningsskenor samt konstruktionen under stolen och därmed kunna spänna fast stolen ordentligt. Så även om bilen är modernt utrustad med Isofix, så hade det inte kostat många ören att lägga till en ögla i stolenskenans framkant (och bak för baksätesmontering). Det känns lite snålt, men om man inte behöver flytta på sin barnstol så kanske det inte spelar någon roll. För barnfamilj som letar efter bil nr 2 och skall flytta stolar mellan bilar rekommenderar jag att utöka budgeten med nya barnstolar med Isofix om inte det finns. Däremot så blev det bra utrymme för sonens ben mellan bilbarnstolen och passagerarstolens ryggstöd utan att jag behövde skjuta bak passagerarstolen längst bak vilket var en positiv överraskning. Så min fru kunde välja mellan båda platserna i baksätet utan att det blev trångt för benen.
Packning av bilen gick utan problem då lasttröskeln är på en normal nivå. Jag är 185 cm så jag har ju höjden själv, men för en mer kortväxt person kan tröskeln faktiskt bli lite hög då bagageutrymmet är något nersänkt. Men samtidigt så fick jag utan problem in sonens barnvagn av mellanstorlek tillsammans med två rullväskor av handbagagestorlek samt lite extra. Som familj hade vi därmed inte haft några problem med att få med oss barnvagn och packning för en vecka. Men för längre turer och mer utökad utrustning så hade vi varit tvungna skaffa takbox, eller avstått från barnvagnen. Men utrymmet känns stort för klassen och det är ordentlig ståhöjd under bakluckan så det är går lätt att lasta in och ur.
Väl på vägen känns bilen trygg och stabil. Det finns ett elektronisk stöd som ger signal om när man bör växla upp för att hålla nere förbrukning och därmed inom miljöklassningens gränser. För någon som redan tidigare gillar att tävla mot sig själv i att hålla låg förbrukning så gav detta bara en ytterligare sporre. Den sex-växlade lådan känns distinkt i sina lägen och smälter snart in i min körstil så bra att jag slutar tänka på den. Väl ute på motorvägen så lunkar den på utan att tappa andan. Det finns hela tiden bra kraft i motorn för en eventuell omkörning. Med cruise controll blir sedan färden avslappnad, och inte ens vid några av de brantare uppförsbackarna längs med E6'an så behöver jag göra några manuella inryckningar då motorn har all kraft den behöver för att klara av stigningarna även med 6'ans växel och något högre marschhastighet än vad som stod på skylten (jag var tvungen att testa om motorn skulle tappa orken).
Både jag och min fru satt skönt i bilen. Jag hade inte haft några problem att hitta en bra körställning och hade bra stöd för mina långa ben av stolen. Normalt är det bara Volvo och Saab som gjort tillräckligt sköna stolar för att jag skall känna mig utvilad även om jag kör en lång sträcka, men dessa stolar klarade nästan av det även de. Jag hade efter 35 mil inga större känningar i benen av den anspänning som byggs upp vid så lång körning, men strax innan framkomst så kom trots allt lite träsmak och en lätt trötthet i låren. Men sitter man still i mer än 4 timmar så är detta egentligen fullt normalt. Frugan hade inga problem att få plats bakom min 185 cm och kom på att hon inte behövt byta sittställning under hela färden. Baksätet har en rätt upprätt sittställning, men riktigt bra stöd för ryggen och nackstödet satt precis där det behövdes för min fru. Eftersom hon har något längre överkropp om man ser till proportionerna så brukar hon normalt bli väldigt trött i ryggen vid längre bilfärder. Men så var inte fallet i 308'an, vilket innebär ett gott betyg från min fru. Däremot så var ljudnivån i kupén något för högt för att vi skulle kunna ha en konversation utan ansträngning. Om vi suttit bredvid varandra så hade det nog underlättat en hel del, men att vara tvungen att vrida på sig och/eller höja rösten för att kunna för en konversation mellan fram- och baksäte blir påfrestande på en långtur.
Både i Trollhättan och hemma i Malmö får jag tillfälle att prova på lite vardagskörning i stadsmiljö. Det är inga problem med få en känsla för bilen vid fickparkering även när jag provar på lite mer utmanande utrymmen med mindre än 50 cm utrymme utöver bilens egen längd. Eftersom jag bor mitt i Malmö så har det alltid krävts lite finess när man skall göra en gatuparkering och det enda utrymmet som finns inte bjuder på stora svängrum. Men man får snabbt en bra känsla för bilens fyra "hörn" och kan parkera utan problem. Men den som upplevt fransk parkering "en réalité" kan ju tycka att fransoser borde kunna detta med parkering. Bilen är i övrigt rapp och skön i trafiken och att göra en u-sväng är inga problem då svängradien är fullständigt normal för sin bilstorlek. I Trollhättan får jag även möjligheten att prova på lite kortare "alp-liknande-vägar" då jag tar bilen för en runt slussarna och fallet där det bjuds på lite branta backar med slingrande serpentinvägar ner till Göta älv. Återigen blir jag imponerad av bilens motor och manöverbarhet i kurvorna. Motorn drar fint med ordentlig kraft och styrningen är direkt och precis i känslan. Hade jag inte vetat om att jag suttit i en miljöklassad bil så hade jag trott att motorn var mycket starkare än vad den är. Det finns i varje fall inga tendenser till att misstänka att det skulle vara annorlunda om bilen vore fullastad med både packning och folk, även om jag inte fick tillfälle att prova på om så är fallet - men imponerad av motorn är jag. Tro nu inte bara att det är en bil som klarar att bli pressad allt för hårt för då kommer den vara för mjuk, det är inte en sportbil vi pratar om utan en bra vardagsbil. Bilen är utrustad med ett startstopp-system som skall hjälpa till med bränsleförbrukningen vid stadskörning, men eftersom det var en manuellt växlad bil jag testade så innebär detta att man måste lägga växeln i neutral och släppa upp kopplingen för att det skall gå i gång (eller rättare sagt, stanna upp). Men eftersom jag tyvärr inte fick riktigt tydliga instruktioner av Peugeots representant så fick jag aldrig detta att fungera. Men då jag gjorde en långkörningstest så blev det inte så många tillfällen då jag stod still i kö eller vid trafkljus, så i mitt fall och vid denna test så gjorde detta inte så mycket. Om man istället väljer automatlådan så sker detta mycket smidigare och utan egen "manuell" inblandning.
Säkerhetsmässigt så har 308'an fått 5 stjärnor i Euro NCAPs test, och med krockkuddar fram, bak, sidorna och för huvud samt förarens knän så har de gjort ett bra jobb. Enligt Euro NCAP så har de även gjort ett bra jobb med utformningen av stöddämparen vid krock med gående vilket numera är del av detta test. Peugeot skall även enligt testet lyckats med utformningen av krockkuddarna vilket skulle inneburit ett bra skydd även för personer av större eller mindre storlek än testfigurernas storlek samt för annan sittposition än den som normalt används vid testet.
Så för ca 175.000 kr så får du en väldigt trevlig bil, men bra komfort, bra utrymmen, bra kvalitetskänsla och en låg bränsleförbrukning, 4,4 liter/100 km enligt uppgift. Själv så lyckades jag inte göra slut på tanken trots att jag kört över 82 mil totalt. Det var fortfarande en bit kvar innan den röda lampan skulle ha tänts, vilket var en trevlig upplevelse. För egen del så blev jag väldigt nyfiken på att kolla in deras kombimodell då jag gärna vill ha plats för vår hund också. Men med säkerhetssele och lite extra brits framför den vanliga sittdynan i baksätet så skulle även vår testbil faktiskt fungerat för hela familjen, så den är inte helt fel ändå (om det inte vore för detta att man aldrig bör lämna småbarn och hundar utan övervakning, vilket kommer att ske om ett år när sonen flyttar till baksätet). Utrustningsmässigt tycker jag att det kunde varit lite bättre stereo och att usb-uttag skulle varit inkluderat, men det är något som man får betala extra för. För den som vill kunna koppla in mobilenl finns även bluetooth att lägga till utrustningslistan.
Ska man då rekommendera denna bil eller ej? Det känns lite svårt då miljögränsen bara gäller i år och t ex Volkswagens nya Golf med bluemotion kommer med en 105 hästars dieselmotor och en bränsleförbrukning på 3,1 liter/100 km (men till ca 30.000 kr högre pris). Då får du däremot en nyutvecklad bil med anor i sitt modellnamn. För jämfört med Peugeot 308 så är detta sista svängen på denna modell. Nästa ersättare, Peugeot 301 väntar runt hörnet, och har precis visats på Parismässan i år i sedanmodell. Däremot får man då väga detta om att välja mellan en bil som just kommit i produktion, med eventuella barnsjukdomar, mot en bil som är väl beprövad och med all finjustering och kvalitetssäkring gjord. Vill du ha en snål och bra bil, med extra skatterabatt om du köper i år, så säger jag ja. Vill du ha en miljöklassad bil så blir mitt personliga råd att du redan nu skall titta på bilar som klarar nästa års regelverk. Detta kommer dock troligen att innebära att du får se till ännu mindre bilar storleksmässigt, eller bilar med el-hybrid drivning till ett högre pris. Bilar enligt 2013-års miljöklassning har dessutom precis börjat leta sig ut på marknaden, så man kanske ändå bör vänta lite till innan det blir dags att titta på dessa bilar…
Peugeot 308 känns i varje fall som en stabil och trygg bil, gott om utrymme och bra motor för sin miljöklassning. Det kommer inte vara några problem med bränsleförbrukningen, då man nog kan nå 100 mil på en tank utan att man behöver anstränga sig allt för hårt, och det är ju alltid skoj!
Jag hoppas härmed att jag lyckats ge er en bra inblick vad bilen kan erbjuda en normalstor familj och att jag kunnat förmedla min upplevelse av bilen till er.
"Kör försiktigt och krama varandra i trafiken!" ;-)