
Återresa från Ångermanland till Sthlm gick bra. Bilen imponerar med den enormt smidiga dieselmotorn som har bra vridmoment på lågvarv. Att påbörja en omkörning på motorväg av en bil man ligger bakom går snabbt på 6:e växeln utan att den automat/manuella lådan ens bryr sig om att växla ner och det imponerar. Avgasturbon är den stora tillgången. Däremot sker ingen påtaglig effekt-tillväxt i de högre varvtalsregionerna, dieselmotorn är egentligen helt överlägsen en bensinmotor vid normal körning pga smidigheten.
Go-kart-liknande styrning i låga farter och mkt stabilt chassi.
Total bränsleförbrukning på mina 100 mil är ca 0.55 l/mil i snitt och det är mkt bra för den typen av motorvägskörning. Det finns ingen anledning att sitta och snålköra när bilen är så bränslesnål, i stället kan man njuta av den fina motorn och hur bra bilen fungerar på vägen. Jag började vänja mig vid den automatiskt växlade manuella lådan som inte är så tokig ändå.
Vädret vid test-tillfället var inget vidare, konstant duggregn och mörker. Det konsumerades en hel dunk spolarvätska i den rikliga trafiken. Jag passade på att tvätta av bilen nu i kväll innan den lämnas tillbaka i morgon bitti.
Tack till SMARTSON för tillfället att testa Peugeot 308. Kan tänkas jag tar mig en titt på en 308CC nästa sommar nu när jag har fått bekanta mig med hur bra en 308 fungerar.