Peugeot 308

Riktigt roligt att vara en bland de utvalda testpiloterna som fick möjlighet att låna en Peugoet 308. Man tar ju till sig bilen mer om man får låna den över några dagar än om man får låna den i en timme eller så. Så här kommer min resumé av helgens Roadtrip (29 november till den 3 december) med Peugoet 308.

Jag hämtade ut bilen torsdagen den 29 november på Stenbergs Bil i Katrineholm. Ett litet lyckorus infann sig när jag steg in på bilfirman för att få nyckeln till bilen, jag kan ju inte sticka under stolen med att jag tycker det är så roligt att ha blivit en av dem som fått bli testpilot för Peugeot 308.
Väl på plats så vart jag bemött av professionell personal, super trevliga och väldigt kunniga.
Jag kände direkt när jag körde iväg med bilen att den tilltalade mig då den var en mycket trevlig bil samt mycket trevlig körupplevelse. Framförallt kändes den så rymlig!

Min Roadtrip började med en sväng till Stockholm, en tur på ca 16 mil fram och tillbaka. Då sträckan är landsvägskörning så upplevdes bilen som stabil och säker. Ett gott betyg var att man inte behövde växla ned när man hade 6:ans växel och skulle göra en omkörning. Skall jag jämföra med den bil jag har idag som är en automat så kände jag att ju mindre jag behövde växla dessto bättre, och det klarade denna bil galant just att det inte behövdes växlas ned vid en omkörning.
Rolig att köra och samtidigt en känsla av en säker bil, särskilt när det har varit detta hala och snöiga väglag.

Nästa resa blev till Lammhult i Kronobergs län, en tripp på ca 29 mil enkel resa från Katrineholm med stopp på hemvägen i Jönköping för övernattning för att sedan ta oss hem igen till Katrineholm. Jag och min käre make körde i ett streck ned till Lammhult, vilket kändes i kroppen. Framsätena fick en känsla av hårdhet samt att det var lite svårt att ställa in sätet vid svanken vilket gjorde att ryggen vart trött. Då man kör så långt var det väldigt funktionellt med farthållaren den är guld värd!
Fick en känsla av att bilen snittade på en bränsleförbrukning på 0,4-0,6 l/mil när vi körde landsvägskörning. Bilen har en tendens att bli lite bullrig/burkig inne vilket man märkte när man körde längre sträckor, vet inte om det kanske berodde på de dubbade vinterdäcken, men det var något som både jag och min man uppfattade som tråkigt med en ny bil. 

Lite andra fördelar respektive nackdelar med bilen;
- Superbra med backsensor
- Bra att backspeglar fälls in vid låsning av bilen
- Riktigt snygga frontljus med lysdioderna framtill på bilen gör att den ser tuff ut

Nackdelar som skulle kunna göras bättre på denna annars så trevliga bil är att använda sig av keyless entry vilket känns mer framtid än sätta i nyckeln i tändningslåset och att man slipper leta efter nyckeln i fickan, men detta finns säkert som ett tillval. En annan sak som vi hakade upp oss på var att reglaget på stolsvärmen på sidan av sätet närmast dörren på bilen inte lyste, denna tid på året är det nästan konstant mörkt och innan man fick kläm på vilket håll man skulle vrida för att reglera värmen kan man med ett enkelt lyse visa temperaturen. Placeringen kändes inte optimal för stolsvärmen.
Dock minus för de funktioner som finns "bakom" ratten, såsom radion och farthållaren. Bättre att försöka skapa funktioner som finns på ratten så man inte behöver sträcka på huvudet för att se var man skall trycka, kan vara en trafikrisk.

För att sist men inte minst ge denna mycket trevliga bil ett betyg så kan jag varmt rekommendera den!
Personligen är jag mycket för att det skall vara funktionellt- och designmässigt i en bil. Den skall tilltala mig både utvändigt och invändigt samt ha det lilla extra! Denna bil når inte riktigt upp till mina förväntningar och får en 4 av 5 möjliga av mig.

Vill tacka Stenbergs Bil i Katrineholm samt Smartson för att jag fick testa Peugout 308.