Peugeot 308 1,6 Hdi

Bakgrund
Som många andra har jag fått äran att provköra en Peugeot 308 1,6 Hdi under en långhelg. Bilen var en 5-dörras 1,6L dieselmotor med automatväxellåda. Bilen hade generöst med extrautrustning och man försökte använda så mycket som möjligt av det bilen hade att erbjuda.

Den kördes i Stockholm i både stadstrafik, de vanliga köerna på Essingeleden och en långfärd till Ullared på motorväg och landsväg.
Vädret varierade mellan blött, torrt och snöstorm.

Vi, jag och min sambo turades om att köra för att kunna hitta för- och nackdelar för oss båda eftersom jag är lite kortare och inte haft körkort så länge medan han är längre och har haft körkort och erfarenhet av olika bilar i 10 år.

Denna recension är baserad på vad båda tyckte om bilen.

bild 1

 

bild 2
 

bild 3

Komfort
Komfortmässigt gillade vi bilen. Den hade en mjuk fjärdring och klarade gupp och alla möjliga hinder och hål på vägarna galant.
Stolarna var sköna och man satt mycket bra i dem. De vi provade hade möjligtvis en liten sportigare stol vilket innebar en liten skålning i sätet. Man gled varken fram eller bak i stolen och vid lite hastigare kurvtagning så satt man på plats även när sidokrafterna gjorde sitt.

Jag som är ganska kort kunde utan problem ställa in sätet som jag önskade och satt bekvämt. Sambon som är längre hade inte heller problem att ställa in sätet och sitta bekvämt.

Baksätet hade gott om utrymme för att vara i den klassen. Dock kan den kännas lite trång om en längre person än 180cm sitter i förarsätet och en lika lång sitter i baksätet. Stolarna är liksom i framsätet bekväma och även något skålade. Fyra personer sitter gott och väl i denna bil. Fem personer kan absolut få plats men inte för längre resor.

bild 4

bild 5

Prestanda
Dieselmotorn har ett bra vrid dock funkar det betydligt bättre i stadstrafik än i motorväg och landsvägskörning när omkörningar är betydligt vanligare. 0-100 går inte så fort och det förväntar man sig heller inte av en 1,6L-motor som är miljöklassad. 

Ett ”älg test” gjordes inte men styrningen och fjädringen jobbade bra ihop när man tog mindre rondeller lite hastigare. Det hala underlaget på vägarna så understyrde den något men inget allvarligare än att antisladd-funktionen blinkade till och gjorde sitt jobb.

Motor/växellåda
Motorn är som sagt en diesel på 1,6L. Den levererade ca 112 hk och ska ha ett vridmoment på 270nm vid 1750 varv (uppgifter från Peugeots hemsida). För att vara en lite motor så är det relativt pigg. Den reagerar snabbt när man har lite fart och vill öka hastigheterna. 

Växellådan däremot som är en så kallas MCP är något vi inte kunde vänja oss vid. När man rullade med bilen så svarade den snabbt på accelerationer men under växlingarna så gick det väldigt långsamt och det kändes nästan som om man hade en manuell växellåda.

1:an till 2:an var väldigt kort och kändes som om man inte fick upp farten förrän man varvade lite mer på 2:ans växel. Det upplevdes som mindre bra, speciellt när man i stadstrafik måste köra ut från en korsning eller in i en rondell fort. Väldigt irriterande var det när man ändå hade lite rull på bilen att den var så snabb på att växla ner till 1:an och ville använda sin ”Start/stop-funktion”. När man hade lite rull på bilen och den hade 1:an i så var ettan så kort att den ryckte ganska mycket och växlade snabbt till 2an. Man hade väldigt lite kontroll så att säga.

För en vanare förare så vet man att om man under acceleration släpper något på gasen så växlar den upp och sen gasar man på mjukt igen. Men en ovan förare tycker nog det känns lika ryckigt som en manuell växlad bil.

En detalj vi också reagerade på var att man dels kunde ha den på helautomat, men kan kunde även då använda växlingspaddlarna för att växla när man kände. Man kunde även använda den manuella växlingen och man satte växelspaken på manuell. Det vill säga att man hade tre olika alternativ att växla bilen på vilket kände lite ”overkill”

Exteriör
Bilen är stilren med en sportig look även fast denna inte var i sportutförande. Vindrutan är stor och ger bilen ett väldigt aerodynamiskt utseende.
Man ser på långt håll att det är en Peugeot med sin avlånga och lite spetsigare front.

För att vara en bil i Golf-klass så kändes den väldigt bred och stor.

Framlamporna är stora och syns tydligt samt att den har de numera trendiga ledlamporana nertill i kofångaren fram. Ett stort minus måste vi påpeka är helljusen som var rent utsagt usla. Vi körde ner till Ullared och motorvägarna och landsvägarna är ej belysta och det är väldigt mörkt. Heljusen hjälpte inte mycket och lös inte många stolpar fram. Xenonlamporna får man hoppas är bättre och ger ett bredare lusomfång.

Sidospeglarna är stora och ger en bred synd på vad som kommer från sidan. En bra detalj var att de vinklades in automatisk när bilen låstes.

Bakrutan var också stor och hade en torkare. Sprutningen av spolarvätskan på den gillades dock inte. Den sprutade mycket åt gången och när torkaren vevade fram och tillbaka stänkte den ganska mycket åt sidorna.

Där handtaget är för att öppna bakluckan var också något trångt. Lite snö och skit gjorde att man direkt smutsade ner halva handen för att öppna bagageluckan.

bild 6

bild 7

bild 8

bild 9

Interiör
Interiören är det många som klagar på när det kommer till franska eller japanska bilar. Man tycker att de inte håller en hög kvalité på instrumentbrädan och dyl. 

Här har fransmännen jobbat bra. Ratten är riktigt skön och greppvänlig. Instrumentbrädan känns väldigt solid och stolarna väldigt bekväma. De vita mätartavlorna ger den en liten touch i sig och de syns väldigt bra. Utrustningen vi hade var generös. Färddator, elspeglar, elhissar, AC, automatisk avbländande backspegel, larm, krockkuddar överallt, radio men USB-uttag, regnsensor, panoramatak m.m.

Panoramataket på Peugeot är något av dess signum. Det ger ett lyxigt intryck och de som sitter bak har en riktigt bra utsikt och ljusinsläpp.

Radion i denna bil tycker jag hade ett lite äldre utseende. Jämför man vad andra konkurrerade modeller har för radio så kändes denna snäppet äldre och efter. Dock hade den alla funktioner man önskade och att koppla in sin iPhone till den var inga problem. Ljudet var också väldigt bra.

Vi kan inte heller vänja oss vid alla dessa knappar och reglage som sitter ganska osynligt bakom ratten, farthållaren bl.a. Om man inte är van vid dessa spakar så är det svårt att under körning se vad de gör eftersom man måste vrida ratten för att se vad som står. Lite jobbigt. Man borde kunna integrera de i ratten på något sätt. Sen är vi inte så mycket för den orange färgen som vi inte tycker passar in med de vita tavlorna.

En litet minus tyckte vi också var stolsvärmen som satt ganska osynligt på nedre ytterkanten av stolen i ”analogt” format. Man kunde inte heller där se vad de var på för värme och det kändes gammalmodigt att ha de på så sätt och inte vid alla reglage i mitten av panelen.

Bagageutrymmet var också helt suveränt. Man fick plats med kassar, kartonger, och lite mer om man så ville. Öppningen var stor och det var inte något problem att få in något otympligt i bagaget.

bild 10

bild 11

bild 12

bild 13

bild 14

bild 15

bild 16

bild 17

bild 18

bild 19

Ekonomi/miljö
Denna bil är en miljöklassad bil. Det innebär att den är dels skattebefriad i 5 år samt att CO2-utsläppen är knappa 100g/km. Det bästa av allt som kommer att kännas i plånboken är att den är otroligt bensilsnål. Vi körde i helgen lite stadstrafik i Stockholm, åkte runt för att handla och äta samt åkte till Ullared och tillbaka (från Stockholm) på en tank. Vi körde totalt ca 1060km på EN tank. Då hade vi ca 120km kvar enl. färddatorn och vi var inne på reserven också. Helt otroligt måste vi säga!

bild 20

bild 21

Grundpriset på denna modell ligger på ca 194 900:- vilket är mycket konkurrenskraftigt.

Så lite kort och gott…
Den får ett stort minus för helljusen (som tidigare nämnt mycket dåliga under mörkerkörning på landsväg)
Ett stort plus återigen till bilen för att den var så snål. En tank alla dessa km. Grymt!

Bilen hade även lite andra små finesser.

bild 22

bild 23

Vi vill slutligen ge denna bil 3,5 av 5 möjliga.

Vi tycker absolut att det är en bra peng för denna bil och det finns säkerligen köpare.

Kan avsluta men att berätta att bilen fick även 5 stjärnor av 5 möjliga av EURO NCAP.