Bil uthämtad

Nu är mitt 308-testexemplar uthämtat i det dugg-regniga kvällsmörkret. Det är en start/stopp-diesel med automatlåda. Efter lite bekantande med reglagen bar det i väg till min garageplats en kilometer bort där den får stå tills i morgon när jag hinner börja testa mer ingående.  Den startas med nyckel förutom  vid start/stopp-manöver vid rödljus där det räcker med tryck på gaspedal för att motorn skall starta igen.  Automatlådan erbjuder ett enkelt hanterande med framåt, bakåt och friläge.  Det jag inte kommer överens med hittills är känslan vid upp-växling då bilen övertar gasreglaget temporärt och släpper på gasen medan nästa växel läggs i. Så i stället för den "sömlösa" mjuka uppväxling med slirande som förekommer i traditionella automatlådor så finns sofistikerad teknik där bilen styr en intern koppling och reglerar gasen efter hur den tycker att en sådan växlingsoperation skall göras i en manuell låda. Så det känns som att bilen internt har en manuell låda men sköter växlandet. När den är klar med att ha bytt växel överlämnar den gaskontrollen till föraren igen.  Det kan upplevas som att bilen tappar andan i ögonblicket när lådan växlar upp. Man känner i alla fall klart att det är små energiförluster vid växlingen jämfört med äldre teknik där växellådor jobbar med momentomvandlare och bromsband. Men just den där "tappar-andan-grejen" blir något att se om det går förlika sig med.  Det återkommer jag till i senare rapport. Bromsarna känns mjuka och bra. Bra att man lagt ett mkt mjukt gradvis inbromsande i början av pedalrörelsen i stället för en abrupt kraftig bromsverkan. Det gör bilen mer lättkörd.  Ny rapport i morgon fredag.