Stockholms-trafik

Ja då har jag testat Peugeot 308 i blandad stads- och motorvägstrafik i Stockholmsområdet från norr till söder.

Bilen känns lättmanövrerad och smidig. Väldigt stadig på motorvägen och eftersom servon styvar till sig vid högre hastigheter så känns det extra säkert.

Jag försöker alltid köra så mjukt jag kan, dvs inga onödiga inbromsningar och undviker stillastående när det är mycket trafik. Start från stillastående vid svagt medlut brukar jag kunna göra med min gamla Hyundai Elantra, starta på tvåan för att direkt få lite fart och slippa växla för mycket. Det går inte så bra med Peugeot. På dom varvtalen så får man inte mycket kraft. I övrigt kan jag applicera min mjukkörning även med denna bil.

UPPDATERING 2012-11-26: Jag testade detta igen och det fungerade då ganska bra. Kanske var jag för ovan första gången.

En kul och praktisk detalj är att man kan få hjälp med att köra ekonomiskt. När bilen tycker att det är dags att växla upp så tänds en liten indikering, t ex siffran 2 och pil upp betyder att du kan växla upp till 3:an. Bilen är 6-växlad men för mig som är ovan vid det så "fastnar" jag ofta på 5:an vid högre hastigheter. Då är det en bra påminnelse från bilen om att det faktiskt finns en växel till.

En sak som jag märker skillnad mellan min gamla bil och denna är att sikten snett bakåt är lite begränsad (för döda vinkeln). Detta beror dels på att balken mitt på bilen är väldigt tjock. Det är väl för att det finns en massa krockkuddar odyl innanför. Bakfönstren är också lite små men det hör till den design som man valt. Allt är en fråga om prioritering.

Tack för idag!